Δευτέρα, 23 Νοεμβρίου 2015

Προϋπολογισμός: Ποιοι θα πληρώσουν νέους φόρους 3,2 δισ.

Στη Βουλή και στον πρόεδρο του Σώματος, Νίκο Βούτση, κατέθεσε τον νέο κρατικό προϋπολογισμό του 2016, ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος.




Για άλλη μια χρονιά (αλλά αυτή τη φορά πρόκειται για τον πρώτο «αριστερό» προϋπολογισμό) έρχονται μέτρα - σοκ καθώς προβλέπονται «παρεμβάσεις» ύψους 5,7 δισ. ευρώ.
Από αυτά, τα 3,2 δισ. ευρώ είναι νέα μέτρα, ενώ το 1,5 δισ. θα εισπραχθεί από μέτρα που ψηφίστηκαν ή θα ψηφιστούν μέσα στο 2015. Η νέα φορολογική λαίλαπα θα πλήξει μισθωτούς, συνταξιούχους, αγρότες, ιδιοκτήτες ακινήτων, ελεύθερους επαγγελματίες.
Αξίζει να σημειωθεί ότι 2,5 δισ. ευρώ εκτιμάται ότι θα προέλθουν από περιοριστικά μέτρα λιτότητας και «μαχαίρι» στις κρατικές δαπάνες. Στο στόχαστρο μπαίνουν 716 φοροαπαλλαγές, κάτι που σημαίνει ότι θα υπάρξει περαιτέρω επιβάρυνση.
Προϋπολογισμός - φωτιά: Ποιοι θα πληρώσουν νέους φόρους 3,2 δισ.(pdf)
Στα αξιοσημείωτα είναι ότι τα μέτρα είναι κατά 500 εκατ. ευρώ μικρότερα από αυτό του προσχεδίου του Οκτωβρίου που είχε εκτιμηθεί στα  6,4 δισ. ευρώ.
Αιτία είναι η νέα εκτίμηση για την ύφεση του 2015. Έχει αναθεωρηθεί ριζικά και πλέον το ΥΠΟΙΚ εκτιμά ότι το 2015 δεν υπήρξε ύφεση.
Το υπουργείο σε ανακοίνωσή του επισημαίνει ότι "στο διάστημα που μεσολάβησε από την κατάθεση του προσχεδίου μέχρι το τελικό σχέδιο, υπήρξε μια σημαντική θετική εξέλιξη: η αναθεώρηση προς τα πάνω των προβλέψεων για την οικονομική μεγέθυνση των ετών 2015 και 2016".
Προϋπολογισμός - φωτιά: Ποιοι θα πληρώσουν νέους φόρους 3,2 δισ.(pdf)
Επίσης, εκτιμά μεταβολή του ΑΕΠ στο μηδέν για φέτος, αλλά και επιστροφή σε ύφεση το 2016 με μείωση του ΑΕΠ κατά 0,7% το οποίο θα φέρει πτώση στην κατανάλωση αλλά και σε επενδύσεις (σ.σ. στο προσχέδιο προβλεπόταν μείωση ΑΕΠ  -2,3% το 2015 και  το -1,3%  το 2016). 
Παρά την μηδενική ύφεση η πρόβλεψη για έσοδα οριακά βελτιώθηκε (από τα 53,3 δισ. ευρώ στο προσχέδιο στα  53,5 δισ. ευρώ  στον τελικό Προϋπολογισμό) ενώ σχεδόν αμετάβλητη είναι η πρόβλεψη δαπανών στα  55,75 δισ. ευρώ.  Καμία μεταβολή δεν υπήρξε και στις  επενδυτικές δαπάνες που τοποθετούνται στα 6,75 δισ. ευρώ από 6,4 δισ. ευρώ φέτος. 
Μεταξύ των βασικών στοιχείων του προϋπολογισμού πρέπει να σημειωθούν τα εξής:
Περικοπές στις συντάξεις: 538,5 εκατομμύρια θα εξοικονομηθούν από την αύξηση ορίων ηλικίας για πρόωρη σύνταξη (29 εκατομμύρια), κατάργηση της κατώτατης σύνταξης για τους κάτω των 67 ετών (16 εκατομμύρια) και ακόμα 470 εκατομμύρια προβλέπονται από την ασφαλιστική μεταρρύθμιση των συντάξεων που δίνουν όλα τα ταμεία.
- Αυξήσεις εισφορών: θα εισπραχθούν 1,112,6 δισ. επιπλέον, δηλαδή 712 εκατομμύρια μεγαλύτερη αύξηση από φέτος, με μέτρα όπως η εισφορά 6% στις κύριες και επικουρικές που επιβλήθηκε φέτος (περίπου 700 εκατομμύρια για το 2016), αλλά και από νέα μέτρα που θα «τρέξουν» το 2016, δηλαδή 102 εκατομμύρια από αύξηση της εισφοράς των αγροτων στον ΟΓΑ, 223 εκατομμύρια από τη μείωση των δικαιούχων του ΕΚΑΣ κλπ.
- Από το νέο μισθολόγιο των δημοσίων υπαλλήλων προβλέπεται εξοικονόμηση περίπου 25 εκατ. ευρώ.
Όπως ανακοίνωσε ο πρόεδρος της Βουλής, η επεξεργασία του νέου προϋπολογισμού θα ξεκινήσει στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων την ερχόμενη Τετάρτη 25 Νοεμβρίου και θα ολοκληρωθεί σε τέσσερεις συνεδριάσεις.
Στην Ολομέλεια της Βουλής, η συζήτηση του θα αρχίσει την 1η Δεκεμβρίου, ημέρα Τρίτη, και θα ολοκληρωθεί έπειτα από πέντε συνεδριάσεις με την ψήφισή του, τα μεσάνυχτα του Σαββάτου, ύστερα από ονομαστική ψηφοφορία.
Όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομικών, όπως και στο προσχέδιο, η προσπάθεια της κυβέρνησης είναι να συνδυαστεί η δημοσιονομική υπευθυνότητα με την κοινωνική δικαιοσύνη και την ανακατανομή των βαρών.
Στο διάστημα που μεσολάβησε από την κατάθεση του προσχεδίου μέχρι το τελικό σχέδιο, υπήρξε μια σημαντική θετική εξέλιξη: η αναθεώρηση προς τα πάνω των προβλέψεων για την οικονομική μεγέθυνση των ετών 2015 και 2016. Με την αυστηρή έννοια, δεν υπήρξε ύφεση το 2015 αφού το ΑΕΠ έμεινε αμετάβλητο. Σε σχέση με την πρόβλεψη του προσχεδίου για ύφεση -2,3% το 2015 αυτό συνιστά εντυπωσιακή βελτίωση. Η ελληνική οικονομία άντεξε διαψεύδοντας τα σενάρια καταστροφής. Η βελτίωση των προβλέψεων για το 2016 είναι μικρότερη αλλά διόλου ασήμαντη. Από το -1,3% κατά τη σύνταξη του προσχεδίου βρίσκεται πλέον -0,7% με αρκετά συντηρητικές εκτιμήσεις. Αυτό έδωσε έναν μικρό δημοσιονομικό χώρο που επέτρεψε, μεταξύ άλλων, τα παρακάτω:
  • Τη μείωση του βάρους των δημοσιονομικών παρεμβάσεων κατά περίπου 500 εκατ. Η ετήσια απόδοση των μέτρων, από 6,2 δισ. στο προσχέδιο έπεσε στα 5,7 δισ. στο τελικό σχέδιο. Αυτό σημαίνει ότι το κράτος θα αποσπάσει 500 εκατ. λιγότερα από την ιδιωτική οικονομία.
  • Την αύξηση των πιστώσεων προς τα νοσοκομεία κατά άλλα 150 εκατ. πλέον των 150 εκατ. που είχαν εξασφαλιστεί από το προσχέδιο. Αυτό σημαίνει ότι τα νοσοκομεία θα χρηματοδοτηθούν με 300 εκατ. περισσότερα σε σχέση με τον περσινό προϋπολογισμό.
  • Την αύξηση των επιστροφών φόρων κατά 180 εκατ. περιορίζοντας τις ληξιπρόθεσμες οφειλές του κράτους προς τους πολίτες.
Επιπλέον, ο φετινός προϋπολογισμός περιλαμβάνει πρόβλεψη για έσοδα 150 εκατ. από την αναθεώρηση της φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων. Αποτελεί δέσμευση της κυβέρνησης ένα προοδευτικό φορολογικό σύστημα που θα εξασφαλίζει δικαιότερη κατανομή των βαρών. Η προσπάθεια αυτή έχει ήδη ξεκινήσει και θα ενταθεί στο επόμενο διάστημα.
Τέλος, δεν έχουν προϋπολογιστεί έσοδα από την πάταξη της φοροδιαφυγής, την αύξηση της εισπραξιμότητας, και παρόμοια «διαχειριστικά» μέτρα που είναι αδύνατο να ποσοτικοποιηθούν. Όποια επιπλέον έσοδα προκύψουν από τη βελτίωση της φορολογικής συμμόρφωσης, θα αποτελέσουν κέρδος για το σύνολο των πολιτών.
ΣΥΝΟΠΤΙΚΟ ΙΣΟΖΥΓΙΟ ΓΕΝΙΚΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ

Προϋπολογισμός
2015
Εκτίμηση
Σχέδιο
2016
Πρόβλεψη Προσχεδίου 2016
Πρόβλεψη
Σχέδιο
2016





Ι. Έσοδα (1+2)
55.603
53.091
53.344
53.527
1. Καθαρά έσοδα τακτικού προϋπολογισμού
50.871
48.618
49.462
49.107
2. Έσοδα ΠΔΕ
4.732
4.473
3.882
4.420
ΙΙ. Δαπάνες (1+2)
55.705
55.664
55.685
55.751
1. Δαπάνες τακτικού προϋπολογισμού
49.305
49.264
48.935
49.001
α. Πρωτογενείς δαπάνες
41.887
41.924
41.735
41.861
β. Εγγυήσεις σε Γενική Κυβέρνηση  
667
660
380
380
γ. Τόκοι   
5.900
5.830
5.930
5.930
δ. Ταμειακές Πληρωμές για εξοπλιστικές δαπάνες
700
590
598
598
2. ΠΔΕ (α+β)
6.400
6.400
6.750
6.750
α. Συγχρηματοδοτούμενο σκέλος
5.700
5.700
6.000
6.000
β. Εθνικό σκέλος
700
700
750
750
ΙΙΙ. Ταμειακό Ισοζύγιο Κρατικού Προϋπολογισμού
-103
-2.573
-2.340
-2.224
ΙΙΙ.α. Ταμειακό Πρωτογενές αποτέλεσμα Κρατικού Προϋπολογισμού (ΙΙΙ-γ)
5.797
3.257
3.590
3.706
Εθνικολογιστικές προσαρμογές κεντρικής διοίκησης
-3.285
-3.412
-2.314
-2.846
Πρωτογενές αποτέλεσμα Κρατικού Προϋπολογισμού κατά ESA
4.512
965
2.346
1.860
Ισοζύγιο  Κρατικού Προϋπολογισμού κατά ESA
-3.388
-5.985
-4.654
-5.070
Ισοζύγιο Νομικών Προσώπων πλην ΔΕΚΟ
1.374
355
1.092
1.105
Ισοζύγιο επαναταξινομημένων ΔΕΚΟ
853
649
554
545
Ισοζύγιο Νοσοκομείων - ΠΕΔΥ κατά ESA
588
344
406
455
Ισοζύγιο ΟΤΑ κατά ESA
863
241
300
315
Ισοζύγιο ΟKΑ εκτός Νοσοκομείων κατά ESA
-750
-1.221
-1.675
-1.044
Ισοζύγιο Γενικής κυβέρνησης κατά ESA
-459
-5.618
-3.977
-3.695
% ΑΕΠ
-0,2%
-3,2%
-2,3%
-2,1%
Τόκοι Γενικής Κυβέρνησης
7.867
6.904
6.919
6.821
Πρωτογενές αποτέλεσμα Γενικής κυβέρνησης κατά ESA
7.408
1.286
2.942
3.126
% ΑΕΠ
4,0%
0,7%
1,7%
1,8%
Προσαρμογές Σύμβασης Οικονομικής Συμφωνίας
-1.812
-1.636
-2.048
-2.207
Πρωτογενές αποτέλεσμα Γενικής κυβέρνησης σύμφωνα  με τη μεθοδολογία της Σύμβασης Οικονομικής Συμφωνίας
5.595
-349
894
919
% ΑΕΠ
3,03%
-0,20%
0,52%
0,53%
Στόχος Σύμβασης Οικονομικής Συμφωνίας
5.546
-439
867
872
% ΑΕΠ
3,00%
-0,25%
0,50%
0,50%
Δημοσιονομικό Πλεόνασμα (+) ή Κενό (-) Σύμβασης Οικονομικής Συμφωνίας
49
90
27
47
ΑΕΠ
184.870
175.658
173.365
174.438


ΣΥΝΟΠΤΙΚΟΣ ΠΙΝΑΚΑΣ ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΩΝ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΩΝ

2015
2016



Σύνολο Παρεμβάσεων
1.541
5.733

   
Σύνολο Παρεμβάσεων στο σκέλος των Δαπανών
535
2.532

   
Συντάξεις Δημοσίου
 
188
Εξορθολογισμός χορήγησης επιδόματος θέρμανσης με μείωση της σχετικής δαπάνης κατά 50%
 
105
Μείωση αμυντικών και λοιπών καταναλωτικού και λειτουργικού χαρακτήρα δαπανών του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας
100
500
Συντάξεις Οργανισμών Κοινωνικής Ασφάλισης
22
538
Εισφορές και Λοιπές Παροχές Οργανισμών Κοινωνικής Ασφάλισης
403
1.113
Λοιπές Παρεμβάσεις
 
89
Σύνολο Παρεμβάσεων στο σκέλος των Εσόδων
1.006
3.201
Αναμόρφωση Κώδικα Φ.Π.Α.
427
1.310
Αναμόρφωση συντελεστών στην ειδική εισφορά αλληλεγγύης
63
377
Αύξηση συντελεστών στο φόρο πολυτελούς διαβίωσης
32
32
Αύξηση συντελεστών στο φόρο εισοδήματος νομικών προσώπων
 
150
Αύξηση συντελεστών στο φόρο ασφαλίστρων
36
90
Κατάργηση απαλλαγών πληρωμής ΕΝΦΙΑ
19
20
Αύξηση της προκαταβολής φόρου εισοδήματος στα νομικά πρόσωπα
283
157
Αύξηση της προκαταβολής φόρου εισοδήματος στους ελεύθερους επαγγελματίες
 
114
Αύξηση της προκαταβολής φόρου εισοδήματος στους αγρότες
36
79
Παροχή κινήτρων για την αντιμετώπιση της αποχής από τον περιοδικό τεχνικό έλεγχο οχημάτων από τα Κ.Τ.Ε.Ο.
15
56
Κατάργηση επιστροφής του ΕΦΚ στο πετρέλαιο για αγροτική χρήση
 
13
Ενεργοποίηση φορολόγησης επί των τηλεοπτικών διαφημίσεων
31
41
Παροχή κινήτρων για την αντιμετώπιση του φαινομένου των ανασφάλιστων οχημάτων
40
5
Αύξηση των συντελεστών φορολόγησης εισοδήματος από ενοίκια
 
142
Επέκταση της συμμετοχής του Ελληνικού Δημοσίου στο 30% των κερδών από παιχνιδομηχανές (VLT's)
 
100
Αύξηση συντελεστών φόρου εισοδήματος στους αγρότες
 
32
Αναμόρφωση Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος
 
150
Επιβολή ειδικού τέλους, ανά στήλη, κάθε παιγνίου του ΟΠΑΠ
20
210
Λοιπές παρεμβάσεις






Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

website counter
friend finderplentyoffish.com