Το δημοσίευμα της αγγλικής εφημερίδας Daily Mail, αν και δεν αναφέρεται σε κάποια συγκεκριμένη πηγή, είναι ξεκάθαρο: Η ζώνη Σένγκεν όπως την γνωρίζαμε πλησιάζει στο τέλος της.
Η προσφυγική κρίση και το μεταναστευτικό έχουν οδηγήσει μία από τις βασικές κατακτήσεις της ΕΕ στα όριά της, ενώ -όπως υποστηρίζει το δημοσίευμα- χώρες όπως η Ελλάδα, η Ισπανία, η Ιταλία αλλά και κάποια κράτη της πρώην Ανατολικής Ευρώπης, θα υποχρεωθούν να αφήσουν την συνθήκη και να βγουν εκτός της.
Στην θέση της υπάρχουσας συνθήκης Σένγκεν θα δημιουργηθεί μία πιο μικρή, η οποία θα περιλαμβάνει λιγότερες χώρες για να μπορούν να ελέγχουν με μεγαλύτερη ευχέρεια τις ροές μεταναστών στο εσωτερικό τους.
Όπως αναφέρει το δημοσίευμα, η συνάντηση των υπουργών Δικαιοσύνης την Παρασκευή θα συζητήσει το συγκεκριμένο θέμα, ενώ ο ίδιος ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ντόναλντ Τουσκ δηλώνει ότι «ο χρόνος τελειώνει».
Η μίνι Σένγκεν θα περιλαμβάνει το Βέλγιο, την Γαλλία, την Γερμανία, το Λουξεμβούργο και την Ολλανδία, οι οποίες θα επανασχεδιάσουν τα σύνορα της συνθήκης, με ελεύθερη μετακίνηση των πολιτών μόνο εντός των δικών τους συνόρων.
Οι πέντε αυτές χώρες είχαν καταργήσει τους συνοριακούς ελέγχους πριν 20 χρόνια, αλλά από τότε στην ελεύθερη διακίνηση των ανθρώπων έχουν προστεθεί πολλά ακόμα κράτη, 26 τον αριθμό, τα οποία δεν διαθέτουν εσωτερικά σύνορα, αλλά μόνο ένα εξωτερικό που αποτελεί και την πύλη εισόδου στην Σένγκεν.
Η προσφυγική κρίση είναι αυτή που έφερε την συνθήκη Σένγκεν στα όριά της, ενώ πολλοί πολιτικοί στην Ευρώπη κατηγορούν αυτή την συμφωνία ότι επέτρεψε την ανεξέλεγκτη διασπορά των μεταναστών σε όλες τις χώρες.
Ως πρώτη αντίδραση, και παρά την ισχύ της συνθήκης, πολλές χώρες επανέφεραν του ελέγχους στα σύνορά τους, κάτι που όπως όλα δείχνουν αποτελεί το πρώτο βήμα για την μονιμοποίησή τους και την κατάργηση στην πράξη της Συνθήκης.
Όπως υποστηρίζει το δημοσίευμα της Daily Mail, στην συνάντηση των υπουργών Εσωτερικών και Δικαιοσύνης των χωρών της ΕΕ, και υπό το πρίσμα που δημιούργησαν οι επιθέσεις στο Παρίσι, είναι σίγουρο ότι θα συζητηθεί ο επανασχεδιασμός των συνόρων της συνθήκης.
Αρκετοί ηγέτες συζητούν στο παρασκήνιο πριν την συγκεκριμένη συνάντηση για την ανάγκη δημιουργίας μιας πολύ μικρότερης ζώνης ελεύθερης μετακίνησης, η οποία θα βοηθούσε κατά την άποψή τους στον περιορισμό της προσφυγικής κρίσης.
Αν αυτό γίνει τελικά, οι χώρες του κλειστού πυρήνα θα είναι πολύ πιο εύκολο να ελέγξουν τα σύνορά τους, απ' ότι είναι αυτό εφικτό σήμερα, με τις διόδους να είναι πολύ περισσότερες.
Επικαλούμενο έναν ευρωπαίο διπλωμάτη, η αγγλική εφημερίδα λέει ότι όλοι αναγνωρίζουν ότι οι Σένγκεν βρίσκεται σε πρόβλημα. «Δεν έχουμε συμφωνήσει ακόμα σε κάποια λύση, αλλά υπάρχουν παρασκηνιακές συζητήσεις και πολλές αντικρουόμενες απόψεις μέχρι την συνάντηση της Παρασκευής».
Όμως ο αρμόδιος επίτροπος Δημήτρης Αβραμόπουλος, επισημαίνει ότι δεν υπάρχει ανάγκη αυτή την στιγμή να συζητηθεί για το αν θα πρέπει να περιοριστεί η συνθήκη Σένγκεν. Ο Έλληνας επίτροπος επισήμανε ότι «Δεν έχουμε σκοπό να ανοίξουμε μία συζήτηση για την Σένγκεν αυτή την στιγμή. Η Σένγκεν είναι ίσως το μεγαλύτερο επίτευγμα της ευρωπαϊκής ενοποίησης».
Όμως τα μαντάτα που έρχονται από διάφορες χώρες που είτε κλείνουν είτε βάζουν περιορισμούς στα σύνορά τους, οδηγεί σε άλλες σκέψεις. Αλλά και ο Ντόναλντ Τουσκ ρίχνει και αυτός λάδι στη φωτιά, καθώς δηλώνει ότι η ζώνη ελεύθερης διακίνησης είναι καταδικασμένη να αποτύχει αν δεν παρθούν δραστικά μέτρα για να ασφαλιστούν τα εξωτερικά σύνορα της Ευρώπης.
Όπως μάλιστα δήλωσε χαρακτηριστικά: «Ας μην έχουμε αμφιβολία, το μέλλον της Σένγκεν είναι αμφίβολο αυτή την στιγμή, και ο χρόνος τελειώνει πολύ γρήγορα. Χρειάζεται να δράσουμε άμεσα».
Το μέλλον θα δείξει (και μάλιστα το πολύ άμεσο μέλλον) αν αυτό που όλοι ανεξαιρέτως θεωρούμε ένα από τα μεγαλύτερα κεκτημένα στην Ευρώπη θα αποτελέσει και αυτό μία υπόθεση που χάθηκε μέσα στην αδυναμία των ηγετών αυτή την εποχή να αντιληφθούν το βάρος και τις απαιτήσεις της Ιστορίας.
Παρασκευή 20 Νοεμβρίου 2015
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου