Τρίτη 24 Νοεμβρίου 2015

Η αρχή του τέλους της θεμελίωσης συνταξιοδοτικού δικαιώματος

Με την υπουργική απόφαση που δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ πριν από λίγες ημέρες, παρέχονται οι πρώτες διευκρινίσεις για την σταδιακή αύξηση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης μέχρι την 1/1/2022.



Μετά την ψήφιση του ν.4336/2015 και μετά την παρέλευση δύο και πλέον μηνών είναι η πρώτη φορά, που επιχειρείται από την ηγεσία του αρμόδιου υπουργείου, η αποσαφήνιση των άκρως αόριστων και λανθασμένων πινάκων περί ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης που υιοθετήθηκαν στο ν.4336/2015.

Οι εν λόγω πίνακες (πίνακας 1 και πίνακας 2, όπως ενδεικτικά αναφέρονται) οι οποίοι συντάχθησαν προφανώς υπό το καθεστώς πίεσης από την πλευρά των δανειστών για την λήψη των "αναγκαίων" προαπαιτούμενων, περιείχαν ουσιώδη σφάλματα και κενά, τόσο ως προς το πεδίο εφαρμογής τους (δηλαδή σε ποιες κατηγορίες ασφαλισμένων θα εφαρμόζονταν) όσο και ως προς το περιεχόμενό τους.

Ενδεικτικό της σχετικής προχειρότητας και ασάφειας ήταν και το "λάθος" που υπήρχε στα σχετικά μεταβατικά όρια συνταξιοδότησης ως προς το δεκαδικό σκέλος αυτών, το οποίο αποδείχθηκε ότι δεν αντιστοιχούσε στην 12μηνη κλίμακα του ημερολογιακού μας έτους!

Στο μεταξύ, και σε συνθήκες ανασφάλειας χιλιάδες ασφαλισμένοι - υποψήφιοι συνταξιούχοι παρέμεναν εγκλωβισμένοι, εν αναμονή διευκρινίσεων και έκδοσης σχετικών εγκυκλίων, καθώς τα ασφαλιστικά ταμεία αρνούνταν να παραλαμβάνουν αιτήσεις συνταξιοδότησης, μέχρι να διευκρινισθούν τα "κακώς" κείμενα, καθώς κανείς αρμόδιος δεν μπορούσε να ερμηνεύσει ορθώς το πεδίο εφαρμογής των σχετικών διατάξεων του ν.4336/2015.

Η τελευταία υπουργική απόφαση, με την διευκρίνιση που επιχειρεί ως προς τα εφαρμοστέα νέα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης, έρχεται να επαληθεύσει, παρά τα αντιθέτως φημολογούμενα και από μερίδα μέσων μαζικής ενημέρωσης, τους αρχικούς μας φόβους περί υιοθέτησης στο σύνολο των περιπτώσεων των ασφαλισμένων της χώρας του πιο "σκληρού" σεναρίου μεταβατικότητας στα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης,δηλαδή την υιοθέτηση του πίνακα 2 που προβλέπει τελικό όριο ηλικίας συνταξιοδότησης για πλήρη σύνταξη το 67ο έτος της ηλικίας.

Έτσι, στον πίνακα 2, με βάση τον οποίο προβλέπονται μεγαλύτερα μεταβατικά όρια ηλικίας συνταξιοδότησης, εμπίπτουν πλέον πρακτικά, όλες οι κύριες κατηγορίες ασφαλισμένων για τους οποίους προβλεπόταν χρόνος ασφάλισης, για την κατοχύρωση ή θεμελίωση δικαιώματος πλήρους σύνταξης, μικρότερος από 10500 ημέρες ασφάλισης (σ.σ. 35 χρόνια ασφάλισης).

Στην κατηγορία αυτή, ανήκει η συντριπτική πλειοψηφία των ασφαλισμένων όλης της χώρας, ήτοι ασφαλισμένοι με τουλάχιστον 15ετή ασφάλιση (ή 4500 ημέρες ασφάλισης), οι μητέρες ανηλίκων με 5500 ημέρες ασφάλισης, οι ασφαλισμένοι με 25ετή υπηρεσία, οι ασφαλισμένοι με 10.000 ημέρες ασφάλισης κοκ.

Η μόνη κατηγορία ασφαλισμένων στους οποίους θα εφαρμοσθεί η "ηπιότερη" μεταβατικότητα του πίνακα 1 είναι πρακτικά μόνοι εκείνοι οι ασφαλισμένοι που είχαν συμπληρώσει (ακόμη και με αναγνώριση πλασματικού χρόνου ασφάλισης) τουλάχιστον 10500 ημέρες ασφάλισης μέχρι 31/12/2012!

Με την υιοθέτηση των μεταβατικών ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης που ισχύουν από 19/8/2015 (ν.4336/2015) καταργούνται επί της ουσίας ακόμη και θεμελιωμένα δικαιώματα κυρίως αυτά των μητέρων με ανήλικα τέκνα.

Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι μητέρα ανηλίκου τέκνου που είχε ανήλικο τέκνο και 5500 ημέρες ασφάλισης μέχρι την 31/12/2010 και συμπλήρωσε το 50ο έτος της ηλικίας της στις 18/8/2015 θα μπορέσει να καταθέσει αίτηση για χορήγηση μειωμένης σύνταξης, ενώ μητέρα με τις ίδιες ακριβώς προϋποθέσεις ή οποία όμως έχει την ατυχία να συμπληρώνει το 50ο έτος της ηλικίας της στις 20/8/2015 θα μπορέσει να καταθέσει αίτηση για χορήγηση μειωμένης σύνταξης σε ηλικία 55 ετών!

Περί θεμελίωσης συνταξιοδοτικούς δικαιώματος

Η υπουργική απόφαση ακολουθεί την λανθασμένη λογική που σκοπίμως υιοθετήθηκε με τον ν.4336/2015 περί θεμελίωσης συνταξιοδοτικού δικαιώματος.

Η γενική αποδοχή μίας ενιαίας θεώρησης ως προς την έννοια της θεμελίωσης του συνταξιοδοτικού δικαιώματος δεν στηρίζεται σε καμία διάταξη νόμου, είναι αόριστη και ασαφής.

Στο σημείο αυτό θα πρέπει από την πλευρά μας να αποσαφηνισθεί ότι η έννοια της θεμελίωσης του συνταξιοδοτικού δικαιώματος δεν είναι ενιαία για όλα τα ταμεία κοινωνικής ασφάλισης, ούτε και ίδια για τις διάφορες κατηγορίες συνταξιοδότησης.

Η έννοια της θεμελίωσης του συνταξιοδοτικού δικαιώματος θα έπρεπε να προστατευθεί με τις διατάξεις του ν.4336/2015 και θα έπρεπε κατά την άποψη μας, να ληφθεί ειδική μέριμνα κυρίως για τα θεμελιωμένα δικαιώματα μέχρι 31/12/2012.

Είναι λάθος όταν λέγεται, ότι θεμελιωμένο είναι το δικαίωμα προς σύνταξη μόνο όταν έχει συμπληρωθεί και το αντίστοιχο απαιτούμενο όριο ηλικίας.

Για παράδειγμα, στο Δημόσιο, θεμελιώμενο, θεωρείται το δικαίωμα κατά το έτος που έχει συμπληρωθεί η απαιτούμενη 25ετή υπηρεσία. Το έτος συμπλήρωσης της 25ετούς υπηρεσίας "κλειδώνει" και τα αντίστοιχα ηλικιακά όρια.

Αντίστοιχα σε άλλα ταμεία, όπως πχ. στο ΙΚΑ θεμελιωμένα θεωρούνται τα δικαιώματα όταν συμπληρώνεται ένας αντίστοιχα απαιτούμενος ασφαλιστικός χρόνος. Για παράδειγμα, για τις μητέρες ανηλίκων προβλέπεται ότι αν μία μητέρα συμπληρώνει τις 5500 ημέρες ασφάλισης το 2010 και είχε ανήλικο το 2010, τότε έχει θεμελιώσει δικαίωμα για πρόωρη σύνταξη σε ηλικία 50 ετών και για πλήρη σύνταξη σε ηλικία 55 ετών (ασχέτως το πότε συμπληρώνεται το αντίστοιχο ηλικιακό όριο), καθώς από την διάταξη του νόμου προκύπτει ότι το έχει "κλειδώσει". Επίσης εάν κάποιος ασφαλισμένος έχει συμπληρώσει (ακόμη και με εξαγορές) τις 10500 ημέρες ασφάλισης το 2011 έχει θεμελιώσει δικαίωμα σύνταξης το έτος 2011 με έτος συνταξιοδότησης την ηλικία των 58 ετών.

Σε όλες τις ανωτέρω περιπτώσεις, στοιχεία που θεμελίωναν το δικαίωμα προς την σύνταξη ήταν η συμπλήρωση ενός ελάχιστου απαιτούμενου χρόνου ασφάλισης εντός ορισμένου έτους, ενώ η ηλικία του ασφαλισμένου δεν αποτελούσε στοιχείο θεμελιωτικό της σύνταξης αλλά απλά την χρονική αφετηρία έναρξης καταβολής της σύνταξής του.

Αυτά ορίζονταν και στους προγενέστερους του ν.4336/2015 νόμους, όπως στο ν.3863 και 3865/2010.

Μετά το ν.4336/2015 και την υπουργική απόφαση μπορούμε πλέον να αναφερόμαστε σε ευθεία αλλοίωση της έννοιας της θεμελίωσης του συνταξιοδοτικού δικαιώματος, καθώς ο ίδιος ασφαλισμένος καλείται να επιβαρυνθεί με επιπλέον χρόνο ως προς το όριο ηλικίας συνταξιοδότησής του,εφόσον έχει την ατυχία να συμπληρώνει το απαιτούμενο κάθε φορά ηλικιακό όριο μετά την ψήφιση του ν.4336/2015.

Η κατάργηση αυτή δεν αποτελεί ευθεία και άμεση παραβίαση της αρχής της προστασίας του θεμελιωμένου δικαιώματος;


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

 
website counter
friend finderplentyoffish.com