Η αλλαγή στις καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων, η έλλειψη ρευστότητας και η ανάγκη για βελτίωση των περιθωρίων κέρδους και εξοικονόμηση χρημάτων καθιστούν επιτακτική την αναθεώρηση της στρατηγικής τους και την προσαρμογή της στα νέα δεδομένα που φέρνει η παρατεταμένη ύφεση στην ελληνική οικονομία.
Πιο φθηνά, περισσότερο στοχευμένα στις ανάγκες των καταναλωτών και πιο επικερδή. Αυτή είναι η νέα φιλοσοφία με βάση την οποία δημιουργούν οι επιχειρήσεις τα νέα τους προϊόντα πριν τα τοποθετήσουν στα ράφια των σούπερ μάρκετ. Και αυτό γιατί οι καταναλωτές όπως έδειξαν πρόσφατες έρευνες στρέφονται στα φθηνά και ποιοτικά προϊόντα και γυρίζουν την πλάτη σε όσα θεωρούν ότι πωλούνται ακριβότερα σε σχέση με αυτά που τους προσφέρουν.
Προϊόντα που ενσωματώνουν τη νέα φιλοσοφία λάνσαρε πρόσφατα η Ελαΐς Unilever με την επωνυμία «Ελαΐς». Πρόκειται για μια νέα σειρά με την επωνυμία η οποία αφορά σε τέσσερις βασικές κατηγορίες τροφίμων (ελαιόλαδο, μαργαρίνη, χυμό τομάτας και μαγιονέζα) σε τιμές έως 20% φθηνότερες.
Ανάλογες κινήσεις κάνουν και οι υπόλοιπες βιομηχανίες τροφίμων, οι οποίες ανανεώνουν και εμπλουτίζουν τη γκάμα τους, με νέους κωδικούς ώστε να συμβαδίσουν με τις σύγχρονες τάσεις.
Η Nestle Eλλάς, για παράδειγμα κυκλοφόρησε μέσα στο 2012 μια σειρά από προϊόντα υψηλής διατροφικής αξίας σε προσιτή τιμή, όπως τον ελληνικό καφέ Παπαγάλο Λουμίδη σε συσκευασία των 340 γρ., τη σειρά παγωτού «Και τα ρέστα παγωτό» με τιμή από 0,50 έως 1 ευρώ, το στιγμιαίο τσάι σε φακελάκια Nestea ή τη νέα εμπλουτισμένη γκάμα μαγειρικών προϊόντων Maggi».
Όπως λέει χαρακτηριστικά η Αγγελική Παπαδοπούλου, υπεύθυνη εταιρικών υποθέσεων της εταιρείας, «στη Nestle Eλλάς πάντοτε δουλεύουμε με στόχο να αναπτύσσουμε προϊόντα που απαντούν στις ανάγκες των ελλήνων καταναλωτών».
Εξορθολογισμό κωδικών
Ταυτόχρονα με τη δημιουργία νέων προϊόντων οι επιχειρήσεις δίνουν ιδιαίτερη έμφαση στη μείωση του λειτουργικού κόστους καθώς η ρευστότητα και τα διαθέσιμα κεφάλαια στερεύουν επικίνδυνα.
Σε αυτό το πλαίσιο, αρχίζουν να μειώνουν τους κωδικούς και να εξορθολογίζουν το χαρτοφυλάκιό τους, προκειμένου να εξοικονομήσουν χρήματα.
Σε πρώτη φάση, εκτός γκάμας τίθενται κωδικοί που είναι δευτερεύουσας σημασίας και υπάρχει μεγάλη ποικιλία, όπως τα καλλυντικά και τα είδη ατομικής περιποίησης ενώ σε δεύτερη φάση, εκτός βγαίνουν οι κωδικοί που έχουν χαμηλό περιθώριο κέρδους και χαμηλή ζήτηση αλλά και όσοι έχουν υψηλό κόστος παραγωγής και δεν αποδίδουν τα αναμενόμενα.
Η τάση αυτή είναι μεγαλύτερη στα σούπερ μάρκετ καθώς όσο περισσότερους κωδικούς έχουν στα καταστήματά τους τόσο μεγαλύτερα είναι τα έξοδα διαχείρισης, αποθήκευσης, παραγγελιοληψίας και επιστροφών.
Μάλιστα μεγάλη αλυσίδα σούπερ μάρκετ αφαιρεί κάθε χρόνο, τα τελευταία τέσσερα χρόνια, περίπου 1.200 κωδικούς και θα συνεχίσει να το κάνει έως ότου φθάσει στο στόχο της δημιουργίας της ιδανικής γκάμας, με προϊόντα προσιτά σε τιμές που καλύπτουν τις σύγχρονες καταναλωτικές ανάγκες και ταυτόχρονα αφήνουν κέρδη στα ταμεία.
Όπως εξηγεί ο Γιάννης Μπούρας, διευθύνων σύμβουλος της Μινέρβα Ελαιουργικής η απόσυρση κωδικών δεν είναι καινούριο φαινόμενο, απλά πήρε μεγαλύτερες διαστάσεις τα τελευταία χρόνια εξαιτίας της πτώσης της κατανάλωσης και του υψηλού κόστους που συνεπάγονται οι πολλοί κωδικοί σε μια εποχή που η περιστολή των δαπανών είναι η απόλυτη προτεραιότητα για όλους.
Ιδιωτική ετικέτα και προσφορές
Την ίδια ώρα, ιδιαίτερο βάρος δίδεται στις προσφορές ενώ ειδικά τα σούπερ μάρκετ εστιάζουν στην ενίσχυση της ιδιωτικής ετικέτας, την οποία επιλέγουν ολοένα και περισσότεροι καταναλωτές. Παράλληλα, επενδύουν στα ελληνικά προϊόντα, διευρύνοντας τις υφιστάμενες συμφωνίες που έχουν υπογράψει με ντόπιους παραγωγούς και συνάπτουν νέες, κανείς πλέον δεν μπορεί να αγνοήσει το «ρεύμα» υπέρ των ελληνικών προϊόντων. Η αλλαγή στον τρόπο προσέγγισης της αγοράς και η αναθεώρηση της στρατηγικής είναι απαραίτητη για όσες εταιρείες θέλουν να παραμείνουν ζωντανές στο παιχνίδι του ανταγωνισμού και να ελπίζουν βάσιμα σε αύξηση των πωλήσεών τους. Επιπλέον, όπως υπογραμμίζει ο επικεφαλής της The Bo-ston Consulting Group, Βασίλης Αντωνιάδης, μπορεί να ανοίξει και ένα νέο επιχειρηματικό πεδίο με πολλές ευκαιρίες.
Πλήττονται και τα τρόφιμα
Βαρύ είναι το τίμημα που πληρώνει και η αγορά τροφίμων από την ύφεση. Σύμφωνα με πληροφορίες της αγοράς, η κατανάλωση στα σούπερ μάρκετ συνεχίζει να υποχωρεί με ρυθμούς της τάξης του 2% - 3%, οι οποίοι προβλέπεται να μεγαλώσουν εφόσον υιοθετηθεί το νέο πακέτο μέτρων ύψους 11,7 δισ. ευρώ που κατά κύριο λόγο προβλέπει περικοπές σε μισθούς και συντάξεις.
Ήδη, στο πρώτο εξάμηνο η αξία των πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ, σύμφωνα με στοιχεία της Nielsen, μειώθηκε κατά 5%, στα 4,12 δισ. ευρώ ενώ το μέσο καλάθι αγορών τον μήνα εκτιμάται πως έχει μειωθεί από τα 350 ευρώ στα 280 ευρώ.
Αγορά
Λιγότερα «εισαγόμενα» προϊόντα στα ράφια
Ορατός είναι πλέον ο κίνδυνος να παρατηρηθούν σημαντικές ελλείψεις στα προϊόντα που εισάγονται από το εξωτερικό.
Και αυτό γιατί οι ξένοι σχεδόν στο σύνολό τους απαιτούν πλέον να πληρωθούν τοις μετρητοίς για να αποστείλουν το εμπόρευμα στους Έλληνες. Όπως αναφέρουν πληροφορίες από την αγορά, υπάρχουν εισαγωγικές επιχειρήσεις που αναγκάστηκαν να περιορίσουν τις συνεργασίες με το εξωτερικό επειδή αδυνατούσαν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις των ξένων για άμεση εξόφληση της παραγγελίας τους.
Παραγγελίες
«Οι ξένοι προμηθευτές ζητάνε πλέον τα λεφτά μπροστά για να προχωρήσουν την παραγγελία επειδή φοβούνται το υψηλό ρίσκο που έχει η χώρα μας.
Σχεδόν οτιδήποτε έρχεται από το εξωτερικό πληρώνεται πλέον τοις μετρητοίς. Αντιλαμβάνεστε, ότι αυτό σε μια εποχή που οι κρουνοί της χρηματοδότησης από τις τράπεζες έχουν κλείσει επιβαρύνοντας υπέρογκα το κόστος ακόμη και των πιο εύρωστων ομίλων, πόσο μάλλον των μικρών που είναι και πιο ευάλωτοι», σημειώνει ο διευθύνων σύμβουλος της αλευροβιομηχανίας Μύλοι Λούλη, Νίκος Φωτόπουλος.
Υπενθυμίζεται πως εδώ και μερικούς μήνες οι διεθνείς όμιλοι ασφάλισης πιστώσεων αποφάσισαν να αναστείλουν την ασφάλιση των εξαγωγών προς την Ελλάδα λόγω της ανησυχίας για έξοδο της χώρας μας από το Ευρωζώνη. Η απόφαση αυτή δυσκόλεψε ακόμη περισσότερο τις εργασίες των εγχώριων επιχειρήσεων και περιόρισε σημαντικά τις δυνατότητές τους να εισάγουν προϊόντα αλλά και πρώτες ύλες από το εξωτερικό.
Μεγάλη αλυσίδα σούπερ μάρκετ αφαιρεί κάθε χρόνο, τα τελευταία τέσσερα χρόνια, περίπου 1.200 κωδικούς και θα συνεχίσει να το κάνει έως ότου φθάσει στον στόχο της δημιουργίας της ιδανικής γκάμας
Σάββατο 22 Σεπτεμβρίου 2012
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)



Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου