H επόμενη ημέρα για τον αγωγό ΤΑΡ ξεκινά με διαδικασίες-εξπρές προκειμένου το 2014 να αρχίσει η κατασκευή του έργου, το οποίο «εντάσσει την Ελλάδα στον χάρτη των αγωγών και του ενεργειακού εφοδιασμού της Ευρώπης σταματώντας οριστικά τα σενάρια καταστροφής της χώρας και εξόδου της από το ευρώ», όπως δήλωσε από τις Βρυξέλλες ο πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς αμέσως μετά την επίσημη αναγγελία για την επιλογή του ΤΑΡ, από την κοινοπραξία Σαχ Ντενίζ στο Μπακού.
«Ο νέος αγωγός αποτελεί την ευρωπαϊκή οδό του νοτίου διαδρόμου Μεταφοράς, μία κοινή ευρωπαϊκή επιτυχία και ένα ορόσημο για την ενεργειακή ασφάλεια της Ενωσης», δήλωσε ο πρόεδρος της ευρωπαϊκής επιτροπής Ζοζέ Μανουέλ Μπαρόζο.
Η υλοποίηση του αγωγού, ενός έργου αξίας 1,5 δισ. ευρώ, θα προωθηθεί με διαδικασίες φαστ τρακ, στο τομέα των περιβαλλοντικών και άλλων αδειοδοτήσεων, καθώς και των απαλλοτριώσεων, ενώ ήδη συστήνεται ομάδα εργασίας με στελέχη των υπουργείων Οικονομικών και Περιβάλλοντος και της εταιρείας του ΤΑΡ, ώστε τον Οκτώβριο, που θα ληφθεί η τελική επενδυτική απόφαση, να είναι έτοιμος ο οδικός χάρτης των περαιτέρω κινήσεων, δήλωσαν χθες ο υπουργός Περιβάλλοντος Γιάννης Μανιάτης και ο υφυπουργός Μάκης Παπαγεωργίου, σε άτυπη ενημέρωση των δημοσιογράφων.
Αρχίζουν οι απαλλοτριώσεις για την κατασκευή του αγωγού
Παράλληλα, ξεκίνησαν οι διεργασίες για τη συμμετοχή τριών εταιρειών του κονσόρτσιουμ Σαχ Ντενίζ, της BP, της Socar και της γαλλικής Τotal στο μετοχικό κεφάλαιο του ΤΑΡ σε ποσοστό ως 50%, όπως είχε προσυμφωνηθεί και με τα δύο υποψήφια πρότζεκτ -το deal αναμένεται να κλείσει τον Αύγουστο- ενώ στη συμφωνία «φιλοξενούσας χώρας», που υπογράφηκε την Τετάρτη στην Αθήνα, υπάρχει όρος για τη συμμετοχή του Δημοσίου σε ποσοστό από 1% ως 5%, στην εταιρεία του ΤΑΡ μετά το 2019, αφού τελειώσει η κατασκευή του έργου. Η τιμή εξαγοράς του μεριδίου θα προσδιοριστεί με βάση ορισμένες κοινές παραδοχές, δήλωσε ο κ. Παπαγεωργίου, προσθέτοντας ότι το δικαίωμα του Δημοσίου «δεν μπορεί να είναι κάτω του 5%».
Εσοδα 320 εκατ.
Τα φορολογικά έσοδα του Δημοσίου για τα 15 πρώτα χρόνια λειτουργίας του ΤΑΡ θα φθάσουν τα 320 εκατ. ευρώ, ενώ τέλη διέλευσης δεν προβλέπονται.
Σε πρώτη φάση, το 2019 ο αγωγός θα τροφοδοτηθεί από το παλαιό κοίτασμα Σαχ Ντενίζ Ι και όχι από το νέο, υπό ανάπτυξη κοίτασμα Σαχ Ντενίζ ΙΙ, το οποίο θα δώσει στη συνέχεια αέριο. Από τα 16 δισ. κ.μ. ετησίως, τα 6 δισ. προορίζονται για την Τουρκία και τα υπόλοιπα 10 δισ. για την Ιταλία. Ηδη η ΔΕΠΑ έχει κάνει πρόταση στην κοινοπραξία για την προμήθεια 1 δισ. κ.μ αερίου ετησίως, ενώ άλλες 20 εταιρείες από χώρες των Βαλκανίων, στην Ιταλία και την κεντρική Ευρώπη έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον. Το δυναμικό μεταφοράς του ΤΑΡ μπορεί να φθάσει ως τα 20 δισ. κ.μ. ετησείως.
Εκτός από τις βασικές αγορές, έχουν γίνει επαφές για την τροδοφοσία της Βουλγαρίας, πιθανότα με συνδυασμό του αγωγού IGB (Ελλάδα- Βουλγαρία) και τερματικού υγροποιημένου αερίου, της Αλβανίας, Κροατίας, Σλοβενίας, Βοσνίας-Ερζεγοβίνης, αλλά και της Ελβετίας, Γερμανίας και ενδεχομένως της Αυστρίας μέσω Ιταλίας, όπως αναφέρει ο ΤΑΡ σε ανακοίνωσή του.
Το συνολικό κόστος του έργου, συμπεριλαμβανομένου του κοιτάσματος Σαχ Ντενίζ ΙΙ, του αγωγού ΤΑΝΑΡ στην Τουρκία με βασικό μέτοχο τη Socar και του ΤΑΡ αγγίζει τα 40 δισ. ευρώ.
«Eχουμε μία σαφή δέσμευση από το Αζερμπαϊτζάν ότι το φυσικό αέριο θα παραδίδεται απευθείας στην Ευρώπη μέσω ενός νέου ειδικού συστήματος αγωγών αερίου. Εχουμε ένα νέο εταίρο για το φυσικό αέριο και είμαι βέβαιος ότι στο μέλλον θα λάβουμε περισσοτερο φυσικό αέριο», δήλωσε ο Επίτροπος Ενέργειας Γκίντερ Ετινγκερ, ενώ σε ανακοίνωσή της η Κομισιόν αναφέρει ότι «η Ε.Ε. συνεχίζει τις διαπραγματεύσεις με πιθανούς προμηθευτές αερίου στην περιοχή, εν όψει της μεταφοράς μεγαλύτερου όγκου φυσικού αερίου». Πρόσφατα στελέχη της Κομισιόν είχαν μεταβεί στο Ισραήλ για να εξετάσουν το ενδεχόμενο μεταφοράς ισραηλινού αερίου μέσω του ΤΑΡ.
Την ανάγκη ανάληψης άμεσων πρωτοβουλιών για συνεργασία με Κύπρο και Ισραήλ για τη μεταφορά του αερίου τους στην Ευρώπη μέσω Ελλάδος υπογράμμισε και ο πρώην πρόεδρος της Βουλής Δημήτρης Σιούφας σε ανακοίνωσή του, με την οποία χαιρετίζει τον ΤΑΡ.
Δευτέρα 1 Ιουλίου 2013
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου