Σε εφ' όλης της ύλης συνέντευξη ο υπουργός δηλώνει αποφασισμένος να προχωρήσει σε περαιτέρω άνοιγμα αγορών μέσα στο επόμενο τρίμηνο με οριζόντια νομοθετική παρέμβαση.
«Είμαι σίγουρος ότι θα ενοχληθούν αρκετοί. Σας δηλώνω εκ των προτέρων ότι αδιαφορώ γι/ αυτές τις αντιδράσεις και τις συνέπειές τους», τονίζει, ενώ αναφέρει ότι στο πρόγραμμα κινητικότητας - διαθεσιμότητας του υπουργείου Ανάπτυξης θα ενταχθούν γύρω στους 50-80 εργαζομένους.
Την ερχόμενη εβδομάδα τίθεται σε εφαρμογή η μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση. Ποιο είναι το σχέδιο που θα εφαρμόσει η κυβέρνηση σε συνεργασία με τους φορείς της αγοράς για τη μετακύλιση της διαφοράς στις τελικές τιμές;
Μόλις χθες υπογράψαμε με τους φορείς της εστίασης και του τουρισμού μία συμφωνία τιμής έτσι ώστε η μείωση του ΦΠΑ, αποτέλεσμα επιτυχούς διαπραγμάτευσης του πρωθυπουργού με την τρόικα, να περάσει στην κατανάλωση. Στο πλαίσιο αυτής της συμφωνίας αποφασίσαμε να ακολουθήσουμε το γαλλικό μοντέλο που εφαρμόστηκε με επιτυχία, όταν το 2009 η κυβέρνηση Σαρκοζί μείωσε το ΦΠΑ. Στη Γαλλία τα επιμελητήρια εξέδωσαν ένα ειδικό σήμα με το οποίο γνωστοποιούσαν τη μείωση του ΦΠΑ και το χορηγούσαν στα μαγαζιά που μείωναν τις τιμές. Αυτό συμφωνήσαμε να κάνουμε και εδώ. Όποια καταστήματα εστίασης μπαίνουν σε αυτό το σύμφωνο και περνούν τη μείωση του ΦΠΑ στις τιμές, θα έχουν το ειδικό σήμα και θα υποχρεούνται να έχουν τιμοκατάλογο με παλιές και νέες τιμές για να συγκρίνει ο καταναλωτής. Τις αμέσως επόμενες ημέρες θα υπάρξει διαφημιστική εκστρατεία που θα γνωστοποιεί το μέτρο και θα ευαισθητοποιεί όλους επαγγελματίες και πολίτες, έτσι ώστε οι μεν να εκδίδουν αποδείξεις και οι δε να τις ζητούν. Θα το ξαναπώ για ακόμα μία φορά: το μέτρο είναι προσωρινό και αποτελεί στοίχημα για όλους μας η επιτυχία του. Στοίχημα απέναντι στην τρόικα, στοίχημα απέναντι στους εαυτούς μας.
Η τρόικα στις τελευταίες της επισκέψεις στη χώρα μας, επιμένει στην άρση της αναστολής της απαγόρευσης των πλειστηριασμών της κύριας κατοικίας. Τι σκοπεύει να κάνει η κυβέρνηση με το θέμα; Θα δώσει νέα παράταση ή θα προχωρήσει στη σταδιακή άρση και με ποιο τρόπο;
Η άρση των πλειστηριασμών ισχύει εδώ και λίγα χρόνια. Το 2013 είναι ακόμα μια χρονιά που το μέτρο θα βρίσκεται σε ισχύ. Αυτό το πετύχαμε πέρυσι ύστερα από διαπραγμάτευση με την τρόικα. Στο τέλος αυτής της χρονιάς, όπως έγινε και πέρυσι, θα διαπραγματευτούμε με την τρόικα για την επόμενη χρονιά. Ακούμε τη φωνή της κοινωνίας. Θέλω να σας διαβεβαιώσω ότι θα εξαντλήσουμε όλα τα περιθώρια για να πετύχουμε μία δίκαιη και κοινωνικά αποδεκτή λύση.
Κύριε υπουργέ, το τελευταίο διάστημα έρχονται στο φως της δημοσιότητας νέα σενάρια περί κουρέματος των οφειλών των δανειοληπτών προς τις τράπεζες; Υπάρχει τέτοια πρόθεση από την πλευρά της τρόικας; Γνωρίζει κάτι επ' αυτού του θέματος η κυβέρνηση;
Έχουμε ολοκληρώσει, όπως γνωρίζετε, τις νομοθετικές μας παρεμβάσεις. Αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε σε συνεργασία με την Τράπεζα της Ελλάδος, την ΕΛΣΤΑΤ, την Ελληνική Ένωση Τραπεζών, την Ένωση Καταναλωτών, για να δημιουργήσουμε τα κατάλληλα εργαλεία έτσι ώστε, αξιοποιώντας και τη διεθνή εμπειρία να καταστήσουμε πιο αποτελεσματική και γρήγορη την εξωδικαστική διευθέτηση των καθυστερούμενων οφειλών.
Η ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης σκοπεύει να προχωρήσει σε νέες νομοθετικές παρεμβάσεις για την επιτάχυνση των διαδικασιών ρύθμισης των τραπεζικών δανείων;
Το νομοθετικό πλαίσιο για την προστασία των δανειοληπτών στην Ελλάδα έχει δύο πυλώνες. Πρώτα από όλα μόλις τον προηγούμενο μήνα καταθέσαμε και ψηφίσαμε νόμο με τον οποίο προστατεύουμε τους ενήμερους δανειολήπτες που υπέστησαν 20% μείωση εισοδήματος από τότε που ξέσπασε η κρίση και το καθαρό οικογενειακό τους εισόδημα δεν ξεπερνά τις 25.000 ευρώ. Στόχος μας ήταν για τους ενήμερους οφειλέτες να δημιουργήσουμε ένα μηχανισμό αποπληρωμής προσαρμοσμένο στις δυνατότητές τους για τα επόμενα τέσσερα χρόνια με χαμηλότερο επιτόκιο για όσους έχουν οικογενειακό εισόδημα κάτω από 15.000 ευρώ και με πρόβλεψη οι άνεργοι να μη πληρώνουν για ένα εξάμηνο. Παράλληλα, υπάρχει το νομοθετικό πλαίσιο για τους δανειολήπτες που βρίσκονται σε απόλυτη αδυναμία πληρωμής, πλαίσιο που οδηγεί τελικά σε κούρεμα δανείων σε αυτή την κατηγορία. Με την επικαιροποίηση και τον εξορθρολογισμό του ν.3869/2010, καταφέραμε να ενισχύσουμε την αποτελεσματικότητά του σχετικά με τις μακροχρόνιες δικαστικές εκκρεμότητες, που ταλαιπωρούσαν τους δανειολήπτες αυτής της κατηγορίας. Τα παραπάνω δεν ήταν εύκολη υπόθεση καθώς έπρεπε να προηγηθεί διαπραγμάτευση με την τρόικα. Αντιλαμβάνομαι τις ενστάσεις όσων δεν είναι ικανοποιημένοι. Πάντως σε καμία άλλη ευρωπαϊκή χώρα δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή ευνοϊκότερο πλαίσιο για τους δανειολήπτες σε δυσκολία.
Η μερική απελευθέρωση του καθεστώτος λειτουργίας των καταστημάτων τις Κυριακές, είναι πια νόμος του κράτους. Ποιες εκτιμάτε ότι θα είναι οι επιπτώσεις στην αγορά;
Με την απελευθέρωση της λειτουργίας των καταστημάτων τις Κυριακές σε προαιρετική βάση, αφήνουμε τις τοπικές κοινωνίες να αποφασίσουν και τους επιχειρηματίες να δουλέψουν, αν εκτιμήσουν ότι υπάρχει δουλειά και κέρδος. Ακολουθούμε την ευρωπαϊκή τακτική και τάση, καθώς σε σύνολο 47 ευρωπαϊκών χωρών μόνο σε 5 χώρες υπάρχει απόλυτη απαγόρευση. Σε όλες τις υπόλοιπες, συμπεριλαμβανομένων των χωρών του ευρωπαϊκού Νότου, το καθεστώς έχει μερικώς ή πλήρως απελευθερωθεί.
Σύμφωνα με μελέτη του ΟΟΣΑ η απελευθέρωση τις Κυριακές τείνει να αυξήσει ή στη χειρότερη περίπτωση να αφήσει την πραγματική δαπάνη αμετάβλητη, ενώ η σημερινή απαγόρευση στη χώρα μας προκαλεί ετήσια ζημιά 309 εκατ. ευρώ.
Στον τομέα της απασχόλησης με βάση την ίδια έρευνα στην υπόλοιπη Ευρώπη με την απελευθέρωση παρατηρείται στο συγκεκριμένο κλάδο αύξηση της τάξεως του 7% κατά μέσο όρο. Αν υπολογίσετε ότι στη χώρα μας εκτός από τα 10 εκατ. των συμπολιτών μας, έχουμε και 17 εκατ. τουρίστες που συμβάλλουν στο 20% του ΑΕΠ, μπορείτε να αντιληφθείτε τα οφέλη από το νέο καθεστώς. Η πατρίδα μας δεν μπορεί να πάει μπροστά κάνοντας σημειωτόν.
Απελευθέρωση αγοράς
Αδιαφορώ για τις αντιδράσεις
Σε τι φάση βρίσκονται οι διαδικασίες με τον ΟΟΣΑ για την άρση των γραφειοκρατικών εμποδίων σε κλάδους της οικονομίας, όπως το λιανικό εμπόριο, ο τουρισμός, τα δομικά υλικά; Ποια θα είναι η «επανάσταση», όπως αναφέρετε, που θα φέρετε στο καθεστώς αδειοδότησης των επιχειρήσεων;
Η συνεργασία με τον ΟΟΣΑ βρίσκεται στο τελικό στάδιο. Με βάση τα συμπεράσματα αυτά, σκοπεύουμε το επόμενο τρίμηνο να νομοθετήσουμε οριζόντια για να ανοίξουμε την αγορά και να καταργήσουμε όσες ρυθμίσεις προστατεύουν συγκεκριμένους κλάδους εις βάρος των πολλών. Θα είναι μια παρέμβαση-τομή, με στόχο ακριβώς την άρση των εμποδίων, την απελευθέρωση της αγοράς και την προστασία του καταναλωτή. Είμαι σίγουρος ότι θα ενοχληθούν αρκετοί. Μπορεί ορισμένες επαγγελματικές ομάδες που σήμερα προστατεύονται, να αντιδράσουν. Σας δηλώνω εκ των προτέρων ότι αδιαφορώ γι' αυτές τις αντιδράσεις και τις συνέπειές τους. Η κυβέρνηση είναι εδώ για να εκπροσωπεί τους πολλούς. Αυτό που θα μας κρίνει είναι το αποτέλεσμα. Παράλληλα το υπουργείο μας δουλεύει σε συνεργασία και με την Παγκόσμια Τράπεζα για το θέμα της απλούστευσης των αδειοδοτήσεων. Η καταπολέμηση της γραφειοκρατίας είναι κομβικής σημασίας για την προσέλκυση επενδύσεων και γι΄ αυτό δεν θα διστάσουμε να προτείνουμε τολμηρά μέτρα με βάση τις καλύτερες διεθνείς πρακτικές. Σε σύντομο χρονικό διάστημα θα παρουσιάσουμε τις προτάσεις αυτής της πολικής.
Πλήρης επαναλειτουργία του τραπεζικού συστήματος, η λύση για ρευστότητα
Σύμφωνα με τη μελέτη της Oliver Wyman το χρηματοδοτικό κενό στην ελληνική οικονομία φθάνει στα 15-18 δισ. ευρώ ετησίως. Πιστεύετε ότι τα μέτρα που έχουν εξαγγελθεί, από το ΕΣΠΑ ως το Επενδυτικό Ταμείο φθάνουν για να εκκινήσει η οικονομία ή χρειάζονται πρόσθετα μέτρα για να επανέλθει η ρευστότητα στην αγορά;
Στο ΕΣΠΑ η χώρα μας πέρυσι ήταν 18η στις 27 στην Ε.Ε., όσον αφορά τις απορροφήσεις. Φέτος η Ελλάδα είναι τέταρτη. Όμως μη ξεχνάτε ότι ο στόχος απορροφήσεων για φέτος είναι 4 δισ. ευρώ. Αυτό δείχνει ότι το ΕΣΠΑ μόνο του δεν μπορεί να αντιμετωπίσει το πρόβλημα. Ας μη γελιόμαστε. Η ουσιαστική απάντηση στο πρόβλημα της ρευστότητας θα ήταν η πλήρης επαναλειτουργία του τραπεζικού μας συστήματος. Μέχρι τότε προσπαθούμε με πρόσθετη στήριξη μέσω των προγραμμάτων του ΕΤΕΑΝ, μέσω της ΕΤΕπ και του Ελληνικού Επενδυτικού Ταμείου που θέλουμε να δημιουργήσουμε να συντελέσουμε στην απάλυνση του προβλήματος. Όταν συνάντησα τους διοικητές των τραπεζών αυτή την εβδομάδα τους ξεκαθάρισα: δεν μπορεί να υπάρξουν επιχειρήσεις χωρίς τράπεζες. Αλλά δεν μπορεί να υπάρξουν και τράπεζες χωρίς επιχειρήσεις. Γι' αυτό κα δεσμεύτηκαν να επιταχύνουν τις εκταμιεύσεις των ειδικών προγραμμάτων στήριξης μέσω του ΕΤΕΑΝ και της ΕΤΕπ.
«Πώς θα λειτουργεί το Επενδυτικό Ταμείο όταν ιδρυθεί; Τι μπορούν να περιμένουν οι επιχειρήσεις;
Τρεις θα είναι οι στόχοι του Ταμείου. Πρώτον, να εξασφαλίζει φθηνότερο χρήμα για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις διαθέτοντας τα σχετικά κεφάλαια στις τράπεζες. Δεύτερον, θα συμμετέχει το ίδιο στο κεφάλαιο ορισμένων μικρομεσαίων επιχειρήσεων στις περιπτώσεις που το θεωρεί σκόπιμο και ελκυστικό. Και τρίτον, θα χρηματοδοτεί έργα υποδομών που δεν χρηματοδοτούνται από την ΕΤΕπ. Η προσπάθειά του θα ξεκινήσει από τον πρώτο στόχο. Το μάνατζμεντ θα είναι ιδιωτικό με εμπειρία και κύρος. Δεν θέλουμε το Ταμείο να είναι μία συνηθισμένη προσπάθεια, αλλά κάτι που θα συμβάλει με καινοτόμο τρόπο στην αντιμετώπιση των προβλημάτων της ρευστότητας.
To υπουργείο Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας θα συμβάλει στο πρόγραμμα κινητικότητας- διαθεσιμότητας και αν ναι, με πόσους υπαλλήλους και από ποιους τομείς ή εποπτευόμενες επιχειρήσεις και οργανισμούς;
Όλα τα υπουργεία θα συμβάλουν ανάλογα με τα αποτελέσματα που προκύπτουν από τα νέα τους οργανογράμματα. Αντιλαμβάνομαι ότι όσον αφορά στο υπουργείο Ανάπτυξης θα ενταχθεί στο πρόγραμμα ένας αριθμός 50 έως 80 υπαλλήλων.
Δευτέρα 29 Ιουλίου 2013
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου