Δευτέρα 19 Αυγούστου 2013

Σε ιδιωτική εταιρεία η «χαρτογράφηση» υπηρεσίων και προσωπικού στο Δημόσιο

Ακόμη και στη συνδρομή ιδιωτών θα προστρέξει το προσεχές διάστημα το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης προκειμένου να μπορέσει να φέρει εις πέρας, εντός χρονοδιαγραμμάτων, τις μνημονιακές υποχρεώσεις που έχει αναλάβει.






Το Δημόσιο όμως φαίνεται να εξακολουθεί να αποτελεί terra incognita για τους ιθύνοντες που προσβλέπουν στην τεχνογνωσία ιδιωτικών εταιρειών προκειμένου να «χαρτογραφήσουν» υπηρεσίες και προσωπικό, ώστε εν συνεχεία να μπορέσουν, μέσω της ανάλυσης των δεδομένων που θα συλλέξουν, να προχωρήσουν σε αναδιάρθρωση της κρατικής μηχανής. Ενόψει του νέου ελέγχου από την τρόικα τον προσεχή Σεπτέμβρη και με δεδομένη τη δυσαρέσκεια των ελεγκτών κατά την πρόσφατη επίσκεψη του Ιουνίου για τους ρυθμούς υλοποίησης των δεσμεύσεων στον τομέα της διοικητικής μεταρρύθμισης, το τελευταίο που θα επιθυμούσε η κυβέρνηση, θα ήταν να βρεθεί εκ νέου αντιμέτωπη με μία «κόκκινη κάρτα».

Ο χρόνος που απομένει άλλωστε μέχρι τον Σεπτέμβριο προκειμένου να τεθούν σε διαθεσιμότητα 12.500 υπάλληλοι και άλλοι τόσοι μέχρι το τέλος του έτους είναι πραγματικά λιγοστός, με δεδομένο μάλιστα ότι τον περασμένο χρόνο οι διαδικασίες δεν κινήθηκαν με την ταχύτητα που έπρεπε. Και μπορεί οι αριθμοί για το πρώτο κύμα του φθινοπώρου να έχουν ήδη εντοπισθεί μέσω του πλεονάζοντος προσωπικού των υπουργείων, ωστόσο δεν έχουν ακόμη αποκτήσει «ονοματεπώνυμο» αφού δεν έχει γίνει η αξιολόγηση.
Σε ιδιωτική εταιρεία η «χαρτογράφηση» υπηρεσίων και προσωπικού στο Δημόσιο

Όσο για το δεύτερο «κομμάτι» της διαθεσιμότητας, εκεί τα πράγματα είναι πολύ πιο δύσκολα, αφού ουδείς τολμά να αναφέρει το ενδεχόμενο νέων οριζόντιων απομακρύνσεων, την ώρα όμως που στο χώρο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης -από όπου και αναμένεται να προέλθουν μέσω αξιολόγησης οι πλεονάζοντες- όχι μόνο δεν έχουν αρχίσει οι διαδικασίες αλλά ούτε καν τα κριτήρια της αξιολόγησης του προσωπικού έχουν ανακοινωθεί.

Ειδικότερα οι επιτελείς της Βασ. Σοφίας αποφάσισαν να προχωρήσουν στην προκήρυξη πρόχειρου διαγωνισμού για την επιλογή αναδόχου που θα αναλάβει την τεχνική υποστήριξη του υπουργείου, στην αποτύπωση -μέσω αναλύσεων- της πλήρους εικόνας του Δημοσίου. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στην απόφαση του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης για την ανάθεση του έργου «ο σκοπός της ανάλυσης θα είναι η χαρτογράφηση του Δημοσίου τομέα (ΝΠΔΔ, ΝΠΙΔ), η οποία θα περιλαμβάνει μία σειρά από στατιστικά στοιχεία, τόσο σε επίπεδο συνολικού δημοσίου τομέα όσο και επιμέρους υπουργείων, φορέων κ.λπ.»
Σε ιδιωτική εταιρεία η «χαρτογράφηση» υπηρεσίων και προσωπικού στο Δημόσιο

Αν και από το υπουργείο διευκρινίζουν πως ο ανάδοχος του έργου σε καμία περίπτωση δεν θα αντικαταστήσει, αλλά θα συμπληρώσει το δυναμικό του Υπουργείου, και θα προσφέρει υπηρεσίες με βάση της οδηγίες και κατευθύνσεις που θα του δοθούν από αυτό, ωστόσο η συνδρομή του ιδιώτη θεωρείται αποφασιστικής σημασίας, καθώς μόνο έτσι θα μπορέσουν να τηρηθούν τα αυστηρά χρονοδιαγράμματα.

Εξειδικευμένο προσωπικό
Το ίδιο το υπουργείο άλλωστε, με δεδομένο -όπως λέει- ότι «η επίτευξη των μνημονιακών υποχρεώσεων θεωρείται θεμελιώδους σημασίας για τη χώρα», στο σκεπτικό της απόφασης παραδέχεται πως «για την επίτευξη των στόχων της κινητικότητας, της ολοκλήρωσης των σχεδίων στελέχωσης, και της πραγματοποίησης των γενικότερων μεταρρυθμιστικών δράσεων εντός των εξαιρετικά πιεστικών χρονικών περιθωρίων, κρίνεται απαραίτητη η άμεση μεταφορά εξειδικευμένης τεχνογνωσίας, η διάθεση επιπρόσθετου ειδικευμένου προσωπικού και η παροχή νέων εξειδικευμένων εργαλείων καθώς και η προσαρμογή των υφιστάμενων διαθέσιμων εργαλείων στις σημερινές ανάγκες της ελληνικής πραγματικότητας».

Προσθέτει δε πως «η ενίσχυση των ομάδων με αναλυτικές δυνατότητες υψηλού επιπέδου και αντίστοιχη εμπειρία στην ταχεία επεξεργασία δεδομένων αποτελεί προϋπόθεση για την άμεση και στο ακέραιο ολοκλήρωση των αξιολογήσεων των φορέων του δημοσίου τομέα, που αποτελεί εκ των ουκ άνευ προϋπόθεση για την επιτυχή ολοκλήρωση των μνημονιακών μεταρρυθμιστικών δράσεων».

Δεν είναι καθόλου τυχαίο εξάλλου το γεγονός ότι από το υπουργείο ζητείται «ο ανάδοχος του έργου ότι θα πρέπει να είναι αξιόπιστος εταίρος πολλών ευρωπαϊκών κυβερνήσεων, με εμπειρία και αποδεδειγμένη ικανότητα να θέσει υπό άμεση επιχειρησιακή εφαρμογή έργα αναδιοργάνωσης του Δημοσίου τομέα μεγάλης κλίμακας και υψηλής πολυπλοκότητας».

Ποιο ακριβώς, όμως, είναι το έργο στο οποίο καλείται να συνδράμει ο ιδιώτης, ώστε η σημασία του να κρίνεται ως καθοριστικής σημασίας;

Αν και δεν θα εμπλακεί στη διαδικασία αξιολόγησης, καθώς κάτι τέτοιο θεωρείται δεδομένο ότι θα προκαλούσε σωρεία αντιδράσεων και ένα ακόμη λόγο ξεσηκωμού των υπαλλήλων, ωστόσο ο ρόλος του και προς αυτή την κατεύθυνση θα είναι σημαντικός, καθώς θα ελέγχει τα στοιχεία που παραδίδονται από τα υπουργεία, αναφορικά με τα πλάνα στελέχωσης, αλλά και τη διαδικασία εντοπισμού πλεοναζόντων.

Ανάλυση στατιστικών στοιχείων
Συγκεκριμένα, ο ανάδοχος του έργου θα κληθεί να υποστηρίξει το υπουργείο στην εκτέλεση των εργασιών που θα σχετίζονται με την ανάλυση στατιστικών και επιχειρησιακών δεδομένων καθώς και την αξιολόγηση των παραδοτέων από τα υπουργεία (π.χ. σχέδια στελέχωσης).

Η υποστήριξη αυτή θα περιλαμβάνει:

Τη στατιστική ανάλυση των δεδομένων που θα προκύψουν από τους φορείς του Δημοσίου, η οποία θα περιγράφει: την κατανομή του αριθμού των δημοσίων υπαλλήλων, την κατανομή των διαφόρων ειδικοτήτων σε υπουργεία, φορείς κ.λπ., τον αριθμό και το μέσο μέγεθος των φορέων των υπουργείων, το εκπαιδευτικό επίπεδο των υπαλλήλων και τη στατιστική κατανομή, μια σύγκριση των επιμέρους στατιστικών στοιχείων με τα μέσα επίπεδα του δημοσίου τομέα καθώς και με συγκρίσιμους οργανισμούς. Σκοπός είναι η διερεύνηση πιθανών πηγών βελτιστοποίησης της κατανομής του ανθρώπινου δυναμικού του δημοσίου τομέα.
Την αξιολόγηση των παραδοτέων από τα υπουργεία στοιχείων με σκοπό τον εντοπισμό προβλημάτων, λαθών, σημείων προς βελτίωση, ρίσκων στην εφαρμογή κ.λπ. Τα παραδοτέα αυτά θα περιλαμβάνουν τα πλάνα στελέχωσης και τις αναφορές προόδου.
Την πραγματοποίηση ανάλυσης της οργανωτικής δομής και επιχειρησιακών στοιχείων επιλεγμένων φορέων. Σκοπός αυτής θα είναι ο ορισμός των στόχων όσον αφορά την κινητικότητα και τις εξόδους από τους συγκεκριμένους φορείς. Το παραδοτέο εκτός από τον εντοπισμό των στόχων σε συνολικούς αριθμούς, θα πρέπει να καθορίζει επίσης τμήματα που θα συμβάλουν στην κινητικότητα ή στις εξόδους (μέσω της μείωσης προσωπικού, κατάργηση τμημάτων κ.λπ.), καθώς και ειδικότητες και κατηγορίες εκπαίδευσης, οι οποίες θα συμβάλουν στην κινητικότητα ή στις εξόδους.

Σε κάθε περίπτωση ο εξαιρετικά επείγων χαρακτήρας του εγχειρήματος φαίνεται και από τα χρονοδιαγράμματα που τίθενται στην ανάθεση του έργου, το οποίο θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί από τον ανάδοχο το αργότερο μέχρι το τέλος του έτους, ημερομηνία δηλαδή που πρακτικά συμπίπτει με την ολοκλήρωση και του δεύτερου κύματος κινητικότητας άλλων 12.500 υπαλλήλων. Το κόστος θα ανέλθει σε 123 χιλιάδες ευρώ, ενώ η καταβολή θα γίνει τμηματικά σε δύο δόσεις, η πρώτη εντός εικοσαημέρου, οπότε και θα πρέπει να παραδοθεί ο μηχανισμός ελέγχου της προόδου των μεταρρυθμίσεων μέσω της συστηματικής παραγωγής αναφορών, και η δεύτερη και μεγαλύτερη (80% του τιμήματος) όταν παραδοθούν οι αναλύσεις οργανωτικών δομών και επιχειρησιακών δεδομένων των οργανισμών που θα επιλεγούν.

Η αξιολόγηση στους ΟΤΑ θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί το αργότερο μέχρι τον Οκτώβριο
Ασφυκτικά τα χρονικά περιθώρια στην Τοπική Αυτοδιοίκηση

Αν ο χρόνος δείχνει αδυσώπητος για την κυβέρνηση σε ό,τι αφορά τον εξορθολογισμό στους φορείς του Δημοσίου, για το χώρο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης η κατάσταση είναι πολύ πιο ασφυκτική. Βάσει το προβλέψεων η αξιολόγηση στους ΟΤΑ της χώρας θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί το αργότερο μέχρι τον Οκτώβριο, αλλά προς το παρόν η διαδικασία βρίσκεται ακόμη στα σπάργανα. Οι αιρετοί, παρότι με επιστολή του προέδρου τους, Κ. Ασκούνη, έχουν ήδη κληθεί να προχωρήσουν σε αξιολόγηση των φορέων που βρίσκονται υπό την εποπτεία τους, ωστόσο, επί της ουσίας τελούν ακόμη εν αναμονή της απόφασης του υπουργείου, που θα καθορίσει τα κριτήρια με τα οποία θα γίνουν οι κρίσεις. Η έγκαιρη ανταπόκρισή τους, πάντως, είναι ιδιαίτερα σημαντική, αφού ναι μεν η κυβέρνηση έχει ξεκαθαρίσει ότι δεν πρόκειται να προχωρήσει και πάλι σε οριζόντια μέτρα στους δήμους, υπό τον απαράβατο όρο όμως ότι θα γίνουν άμεσα οι αξιολογήσεις, ώστε το πλεονάζον προσωπικό που θα προκύψει σε ορισμένους δήμους να μπορέσει να «διασωθεί» μέσω ενδοδημοτικών μετακινήσεων σε ΟΤΑ με ελλείψεις. Εξάλλου αποτελεί κοινό μυστικό ότι το προσωπικό των δήμων αναμένεται να αποτελέσει τη μεγάλη δεξαμενή και για το δεύτερο κύμα των 12.500 διαθέσιμων του Δεκεμβρίου, καθώς οι περίπου 90.000 εργαζόμενοι της Τοπικής Αυτοδιοίκησης αποτελούν υπαλλήλους χαμηλών προσόντων και δεν θα μπορέσουν να εξασφαλίσουν αυξημένη μοριοδότηση.

Αναζητούνται «υποψήφιοι»
Στοίχημα όμως για την κυβέρνηση εκτός από τις 25.000 διαθεσιμότητες, παραμένουν και οι 15.000 απολύσεις, οι 4.000 εκ των οποίων μέχρι το τέλος του έτους. Η ΕΡΤ κάλυψε προς το παρόν τις πρώτες 2.000, ωστόσο πρέπει να εντοπισθούν άλλοι τόσοι «υποψήφιοι» για απόλυση μέχρι τον Δεκέμβριο.

Σε πρώτο πλάνο βρίσκονται πάντα οι «κοπανατζήδες» και οι διορισμένοι με πλαστά δικαιολογητικά, καθώς αποτελούν εύκολες δεξαμενές για απολύσεις χωρίς να προκληθούν αντιδράσεις. Για τον σκοπό αυτό συνεχίζονται με εντατικούς ρυθμούς οι έλεγχοι για την τήρηση του ωραρίου στις δημόσιες υπηρεσίες από τους ελεγκτές δημόσιας διοίκησης και έχουν εντοπισθεί πολλές περιπτώσεις αδικαιολογήτως απόντων, ενώ κάποιοι από αυτούς έχουν ήδη δει και την πόρτα της εξόδου.

Πτυχία και δικαιολογητικά διορισμού
Παράλληλα συνεχίζεται και το «σκανάρισμα» σε πτυχία και δικαιολογητικά διορισμού μέσω και της διαδικασίας αξιολόγησης των δημοσίων υπαλλήλων. Μόλις προ ημερών η υφυπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης Εύη Χριστοφιλοπούλου ξεκαθάρισε πως όλοι οι δημόσιοι υπάλληλοι θα περάσουν σταδιακά από έλεγχο, ως προς τα τυπικά τους προσόντα. Οπως είπε, «ο έλεγχος όλων των δημοσίων υπαλλήλων αποτελεί προϋπόθεση για την αναδιοργάνωση του Δημοσίου», ενώ προειδοποίησε πως «όσοι βρεθούν με πλαστά - ψεύτικα πιστοποιητικά πρόσληψης θα απολυθούν από το Δημόσιο».

Ανοιχτό ζήτημα παραμένει εξάλλου και το αν τελικώς η τρόικα θα αποδεχθεί να προσμετρηθούν στον αριθμό των απολυθέντων οι συμβασιούχοι που εδώ και χρόνια υπηρετούσαν με προσωρινές αποφάσεις και των οποίων οι υποθέσεις αναμένεται να τελεσιδικήσουν τους προσεχείς μήνες. Πρόκειται για χιλιάδες περιπτώσεις και μία τέτοια εξέλιξη θα «έλυνε» τα χέρια της κυβέρνησης, καθώς θα παραπέμπονταν για το επόμενο έτος οι πιο επώδυνες λύσεις, όπως αυτή της εκκαθάρισης και των απολύσεων στην αμυντική βιομηχανία.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

 
website counter
friend finderplentyoffish.com