Στα πρόθυρα χρεοκοπίας βρίσκονται περισσότεροι από τους μισούς αυτοκινητιστές Διεθνών Μεταφορών, ενώ ήδη το 30% από αυτoύς έχουν παροπλίσει τα οχήματά τους.
Την ίδια στιγμή, ωστόσο, πολλοί είναι αυτοί που αδυνατούν ακόμα και να αντεπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους προς την εφορία και τα ασφαλιστικά ταμεία προκειμένου να αποσύρουν τα αυτοκίνητά τους από την αγορά. Ακόμα και η ίδια η Ομοσπονδία των Φορτηγών Αυτοκινητιστών Ελλάδος Διεθνών Μεταφορών οδεύει προς «λουκέτο», ενώ ήδη έχουν ξεκινήσει δικαστικό αγώνα με μηνύσεις και αγωγές προς τελωνειακούς υπαλλήλους λόγω των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν στη χορήγηση των αδειών διέλευσης, αλλά και του ανύπαρκτου ελέγχου προς τους ανταγωνιστές τρίτων χωρών.
Όπως καταγγέλλει μιλώντας στην «ΗτΣ» ο πρόεδρος της ΟΦΑΕ Απόστολος Κενανίδης η «μαύρη τρύπα» στα κρατικά ταμεία κάθε χρόνο ανέρχεται σε δεκάδες εκατομμύρια ευρώ καθώς εταιρείες του εξωτερικού, αναλαμβάνουν παράνομα την εκτέλεση μεταφορικού έργου για λογαριασμό Ελλήνων πελατών τους. Πρόκειται για μία ανθηρή παραοικονομία που λειτουργεί σε βάρος του κλάδου των χερσαίων οδικών εμπορευματικών μεταφορών, όπως αναφέρει, ο κ. Κενανίδης.
«Καθημερινά εισέρχονται στη χώρα μας φορτηγά τρίτων χωρών τα οποία ούτε την απαιτούμενη άδεια διαθέτουν ούτε υπόκεινται σε έλεγχο από τις τελωνειακές αρχές», σημειώνει ο κ. Κενανίδης.
Σύμφωνα με το υφιστάμενο καθεστώς, η εκτέλεση μεταφορικού έργου από χώρα που δεν είναι «αποστολέας» ή «παραλήπτης», δηλαδή από «τρίτη χώρα», απαγορεύεται, εκτός εάν υπάρχει ειδική άδεια. Η δημιουργία διπλών ή εικονικών τιμολογίων, οι υπερτιμολογήσεις και οι υποτιμολογήσεις είναι οι συνήθεις πρακτικές που εφαρμόζουν οι ξένοι αυτοκινητιστές.
Σύμφωνα με τους αυτοκινητιστές, πολυάριθμες ελληνικές εταιρείες μεταφέρουν με αυτό τον τρόπο τα προϊόντα τους, αναθέτοντας το μεταφορικό έργο σε εταιρείες από τη Σερβία, την Τουρκία και τα Σκόπια. Κάθε χρόνο διέρχονται περισσότερα από 60 χιλιάδες οχήματα από το Τελωνείο Κήπων Έβρου, με τον αριθμό να τριπλασιάζεται, εάν συμπεριληφθούν τα Τελωνεία Ορμένιου, Προμαχώνα, Δοϊράνης και Αλβανίας.
Για το λόγο αυτό η ΟΦΑΕ ζητά τη λειτουργία των τελωνείων καθ΄ όλη τη διάρκεια του 24ώρου 365 ημέρες τον χρόνο, κάτι που ισχύει σε όλο τον προηγμένο κόσμο.
Η ομοσπονδία χαιρετίζει την απόφαση αυτό να συμβεί στον Πειραιά, αλλά επισημαίνει την ανάγκη να επεκταθεί και στα δύο τουλάχιστον βασικά σημεία εξόδου από την Ελλάδα, στον Προμαχώνα και τους Ευζώνους.
Άδειες διέλευσης
Σύμφωνα με την ΟΦΑΕ ένα ζήτημα που δεν έχει αντιμετωπιστεί με τη σοβαρότητα που απαιτείται είναι η διάθεση των αδειών διέλευσης τρίτων χωρών.
Σήμερα αυτές διατίθενται από τα τελωνεία Ευζώνων, Δοϊράνης και Κήπων, με αποτέλεσμα πολλοί αυτοκινητιστές να αναγκάζονται να παρεκκλίνουν της διαδρομής τους για να την αποκτήσουν, αυξάνοντας χωρίς λόγο το κόστος αλλά και τον χρόνο μεταφοράς. «Οι διμερείς άδειες είναι σήμερα 20.000 για κάθε χώρα, οι οποίες υπερκαλύπτουν το έργο μεταφοράς από τη μια χώρα στην άλλη. Αποτέλεσμα όλων αυτών είναι οι τουρκικές μεταφορικές εταιρείες να ασκούν σχεδόν εξ ολοκλήρου το μεταφορικό έργο εις βάρος των ελληνικών. Δική μας πρόταση είναι να δοθούν 7.000 - 8.000 διμερείς άδειες για κάθε χώρα, εκ των οποίων οι 4.000 άδειες θα είναι ελεύθερες και οι άλλες 4.000 επί πληρωμή», συμπληρώνει ο κ. Κενανίδης.
Συγκεκριμένα, για τις άδειες TIR η ΟΦΑΕ υποστηρίζει ότι η χορήγηση τέτοιων αδειών εφαρμόζεται σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης, με γνώμονα την αποκέντρωση των δημόσιων λειτουργιών από τις κρατικές υπηρεσίες.
Στο πλαίσιο αυτό η ΟΦΑΕ έχει ζητήσει κατ΄ επανάληψη από τις αρμόδιες αρχές να αναλάβει η ίδια την χορήγηση των αδειών, όπως συμβαίνει σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση και σε όλο τον κόσμο, όπου οι ομοσπονδίες έχουν αναλάβει την χορήγηση των αδειών μαζί με τη διανομή δελτίων TIR.
Σύμφωνα με την ομοσπονδία, έτσι θα διευκολυνθεί η λειτουργία των αυτοκινητιστών, μειώνοντας σημαντικά την απώλεια χρόνου και τις μεγάλες, αλλά άσκοπες χιλιομετρικές αποστάσεις, μόνο όπου υπάρχουν συνοριακά τελωνεία για τις σχετικές διατυπώσεις. Είναι χαρακτηριστικό ότι υπάρχουν περιπτώσεις που κάποιος αυτοκινητιστής είναι αναγκασμένος να διανύσει άσκοπα 500 χιλιόμετρα προκειμένου να αποκτήσει την άδεια.
Ασφάλιστρα
Υπέρογκα ασφάλιστρα που φτάνουν μέχρι 5.500 ευρώ ανά όχημα καλούνται να πληρώσουν οι αυτοκινητιστές διεθνών μεταφορών μετά την νομοθετική ρύθμιση του 2005. Όπως τονίζει ο κ. Κενανίδης έως τότε τα ασφάλιστρα ήταν στα 1200 ευρώ το χρόνο, ποσό ανάλογο με αυτό που πληρώνουν οι μεταφορείς άλλων χωρών. Ήδη η Ομοσπονδία έχει προχωρήσει σε καταγγελία προς της Ε.Ε. και στην Επιτροπή Ανταγωνισμού ζητώντας να αλλάξει η σχετική ρύθμιση χωρίς, ωστόσο, ακόμα να υπάρχει αποτέλεσμα.
Παραπομπή της Ελλάδας στο δικαστήριο ζητά η ΟΦΑΕ
«Πληγή» για τους εγχώριους αυτοκινητιστές αποτελεί και η είσοδος στη χώρα μας φορτηγών με ποσότητα καυσίμου πολλαπλάσια της επιτρεπόμενης. Τα περισσότερα φορτηγά εντοπίζονται να μεταφέρουν 1.300 λίτρα καυσίμου έναντι 200 λίτρων που είναι το νόμιμο όριο, σύμφωνα με την ΟΦΑΕ.
Η ομοσπονδία έχει προχωρήσει ήδη σε καταγγελία προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή τόσο για το θέμα του πετρελαίου όσο και για το θέμα των αδειών διέλευσης ζητώντας από την Επιτροπή να κινήσει τη διαδικασία προσφυγής για παραβάσεις του δικαίου της Ε.Ε. κατά της Ελλάδος.
Μάλιστα στο έγγραφο-καταγγελία και η ΟΦΑΕ ζητά από την Επιτροπή να απευθύνει αιτιολογημένη γνώμη προς τη χώρα μας ζητώντας τα ελληνικά φορτηγά να έχουν πρόσβαση σε απεριόριστη ποσότητα αφορολόγητου πετρελαίου και να εξασφαλίσει ότι τα ελληνικά φορτηγά δεν θα υφίσταται διακριτική μεταχείριση.
«Σε αντίθεση, με όσα συμβαίνουν στην Ελλάδα, οι τουρκικές αρχές ελέγχουν αυστηρότατα τα φορτηγά μας για να διαπιστώσουν, εάν μεταφέρουν καύσιμα άνω των 200 λίτρων. Εάν υπερβαίνουμε το όριο, μας επιβάλλουν να πληρώσουμε τη διαφορά» σημειώνει ο κ. Κενανίδης και επισημαίνει ότι «οι αρχές της Τουρκίας συνεχίζουν να εφαρμόζουν εξοντωτική πολιτική εις βάρος των Ελλήνων αυτοκινητιστών».
«Η Τουρκία έχει χορηγήσει άδεια λειτουργίας σε ένα πρατήριο πετρελαίου στη διεθνή ζώνη αμέσως μετά το τελωνείο στην Ιψάλα για να πωλεί αφορολόγητο πετρέλαιο στα φορτηγά που εξέρχονται από την Τουρκία κατά μέγιστο όριο 550 λίτρα με εξαίρεση τα ελληνικά φορτηγά για τα οποία ισχύειο το μέγιστο όριο των 200 λίτρων» αναφέρεται στην καταγγελία προς την Ε.Ε.
ΚΑΥΣΙΜΑ
Το κόστος εκτινάχθηκε την τελευταία τετραετία
Σημαντικές απώλειες έργου καταγράφει την τελευταία τετραετία η μεταφορά εμπορευμάτων με την αγορά να βουλιάζει, παρά το γεγονός ότι σύμφωνα με τις αρχικές εκτιμήσεις η απελευθέρωση του επαγγέλματος του μεταφορέα θα έδινε ώθηση αυξάνοντας μέχρι και 20% το μεταφορικό έργο. Σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Μεταφορών, μόνο την τελευταία τετραετία οι αυτοκινητιστές έχουν χάσει το 52% των εσόδων τους. Την ίδια στιγμή εντυπωσιακή είναι η επιβάρυνση που έχουν δεχθεί από την αύξηση της τιμής των καυσίμων κατά 35% και των διοδίων κατά 40% Παράλληλα, βάσει των ίδιων στοιχείων, 4 στα 10 φορτηγά του στόλου παραμένουν ακινητοποιημένα, ενώ το κόστος των μεταφορών έχει υποχωρήσει κατά 25% κάτω από το λειτουργικό κόστος των επιχειρήσεων.
Επίσης περίπου 8.000 φορτηγά ελληνικής ιδιοκτησίας ασκούν μεταφορικό έργο με έδρα τη Βουλγαρία όπου η φορολόγηση είναι πολύ μικρότερη, ενώ «αυτοκινητιστές από την Τουρκία και την Κύπρο υποκλέπτουν μεταφορικό έργο καθώς δεν υπάρχουν έλεγχοι».
Ως χαρακτηριστικό παράδειγμα αναφέρεται η περίπτωση της Βουλγαρίας όπου τα τέλη κυκλοφορίας ενός φορτηγού είναι 240 ευρώ έναντι 940 ευρώ το χρόνο στην Ελλάδα, η φορολογία βρίσκεται στο 10% την ώρα που στην χώρα μας κυμαίνεται από 25% εως 36%, ενώ οι εργοδοτικές εισφορές ανέρχονται στο 16% την στιγμή που στην Ελλάδα φτάνουν στο 51%.
Δευτέρα 15 Ιουλίου 2013
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου