Τα «πάνω κάτω» στην αγορά γάλακτος ήρθαν τους τελευταίους μήνες, με το φρέσκο γάλα να αυξάνει σημαντικά τις πωλήσεις του και να «παίρνει κεφάλι» από το μεγάλο αντίπαλό του, το γάλα υψηλής παστερίωσης.
Οι ανατροπές αυτές έρχονται λίγους μόλις μήνες μετά τις πρωτοβουλίες της κυβέρνηση για την αντιμετώπιση της ακρίβειας στο γάλα αλλά και των έντονων προσφορών που κάνουν λιανέμποροι και γαλακτοβιομηχανίες από την αρχή του έτους. Σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας ερευνών IRI που παρουσιάζει σήμερα η «Η», η κατανάλωση (όγκος πωλήσεων) φρέσκου γάλακτος στο εννεάμηνο του 2014 αυξήθηκε κατά 2,1%, τη στιγμή που η συνολική κατανάλωση υποχώρησε κατά 2,8%. Επιπλέον, το φρέσκο γάλα ξεπέρασε σε πωλήσεις το γάλα υψηλής παστερίωσης, που κατά το ίδιο διάστημα κατέγραψε μείωση 7,7%.
Πτωτική πορεία ακολούθησαν και οι υπόλοιπες κατηγορίες, με το εβαπορέ να χάνει 0,4% και το μακράς διαρκείας (uht) 15%. Ανάλογη εικόνα παρατηρείται στην αξία των πωλήσεων, όπου η κατηγορία του φρέσκου ενισχύεται κατά 1,8%, ενώ το υψηλής παστερίωσης υποχωρεί κατά 6,2%. Την ίδια στιγμή, ο συνολικός τζίρος της αγοράς συρρικνώθηκε κατά 2,2%, φθάνοντας στα 285,5 εκατ. ευρώ από 292,1 εκατ. ευρώ στο εννεάμηνο του 2013. Από τα παραπάνω προκύπτει ότι το φρέσκο γάλα κερδίζει μερίδια από τις υπόλοιπες κατηγορίες και ειδικότερα από το υψηλής παστερίωσης.
Παράγοντες της αγοράς αποδίδουν τις αλλαγές στους συσχετισμούς δυνάμεων και στις σημαντικές προσφορές που κάνουν τους τελευταίους μήνες οι γαλακτοβιομηχανίες και τα μεγάλα σούπερ μάρκετ κυρίως στο φρέσκο γάλα, ενώ θεωρούν πως σημαντικό ρόλο έπαιξε και η επιμήκυνση της διάρκειας ζωής του φρέσκου γάλακτος από τις πέντε στις επτά ημέρες. Οι ίδιοι εκτιμούν πως για ένα μεγάλο αριθμό νοικοκυριών οι επιπλέον ήμερες ζωής κατά δύο ημέρες λειτούργησαν καταλυτικά στην απόφασή τους να στραφούν στο φρέσκο γάλα καθώς είχαν μεγαλύτερο περιθώριο να καταναλώσουν το προϊόν, σε βάρος του υψηλής παστερίωσης με διάρκεια ζωής τριάντα ημέρες, το οποίο ύστερα από αρκετά χρόνια χάνει έδαφος. Αυτό, υποστηρίζουν, εξηγεί και την απόφαση της FrieslandCampina Hellas (Νουνού), η οποία έχει παρουσία μόνο στο υψηλής παστερίωσης, να μειώσει κατά 5 λεπτά τις τιμές στο γάλα της προκειμένου να βάλει φρένο στις «διαρροές» προς το φρέσκο.
Στην «αντεπίθεση» οι μικροί
Εν τω μεταξύ, «πονοκέφαλο» προκαλεί στις μεγάλες γαλακτοβιομηχανίες η απήχηση που έχουν οι μικρότερες μονάδες, οι οποίες διευρύνουν τα μερίδιά τους και ενισχύουν τη θέση τους. Ενδεικτική είναι η περίπτωση της Φάρμα Κουκάκι, η οποία εδρεύει στους Κάτω Αποστόλους του Κιλκίς, αλλά και του συνεταιρισμού ΘΕΣγάλα-ΠΙΕς, ο οποίος έγινε γνωστός στο ευρύ καταναλωτικό κοινό της χώρας διαθέτοντας φθηνό φρέσκο γάλα από αυτόματους πωλητές, παρακάμπτοντας τα ενδιάμεσα στάδια της λιανικής, για πρώτη φορά στα χρονικά του κλάδου.
Παρασκευή 3 Οκτωβρίου 2014
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου