Μπαράζ ελέγχων ετοιμάζει το ΣΔΟΕ σε μαρίνες, πάρκινγκ σκαφών αλλά και ιδιωτικούς χώρους ώστε να διαπιστώσει αν οι περίπου 5.740 ιδιοκτήτες σκαφών αναψυχής τα διατηρούν σε ακινησία όπως δηλώνουν ή βρίσκονται στη θάλασσα και κυκλοφορούν παράνομα χωρίς τα νόμιμα έγγραφα γλιτώνοντας έτσι από τα τσουχτερά τεκμήρια διαβίωσης.
Οι κάτοχοι σκαφών αναψυχής θα πρέπει να γνωρίζουν πως τα πρόστιμα είναι αυστηρά ενώ παράλληλα στοιχειοθετείται δικογραφία για ψευδή φορολογική δήλωση και ενημερώνεται η αρμόδια εφορία σε περίπτωση που κάποιος έχει καταθέσει την άδεια πλόων και το σκάφος βρίσκεται στη θάλασσα.
Τα υψηλά τεκμήρια έχουν οδηγήσει σε ακινησία από πολυτελή γιοτ και κότερα μέχρι και μικρά ταχύπλοα αναψυχής και μάλιστα με αύξηση που ξεπερνά 47% στο πρώτο τρίμηνο του 2012!
Ειδικότερα μέχρι το Δεκέμβριο του 2011 είχαν οδηγηθεί σε ακινησία 2.321 σκάφη αναψυχής ενώ από τις αρχές του 2012 μέχρι και το τέλος Μαρτίου ακινητοποιήθηκαν 3.419 σκάφη.
Προβλέψεις
Σύμφωνα με εκτιμήσεις στελεχών τόσο της αγοράς όσο και του Λιμενικού Σώματος τους επόμενους μήνες ο αριθμός τους αναμένεται να «εκτοξευθεί» λόγω αδυναμίας των ιδιοκτητών τους να καλύψουν τα τεκμήρια διαβίωσης...
Όμως πέραν των ελέγχων για τις ακινησίες σκαφών αναψυχής οι ελεγκτές του ΣΔΟΕ έχουν και άλλο στόχο που αφορά τις παράνομες εργασίες που πραγματοποιούνται από ανασφάλιστους αλλοδαπούς σε σκάφη όπως επίσης και από «πλανώδιους» τεχνικούς ,οι οποίοι δημιουργούν αθέμιτο ανταγωνισμό στα καταστήματα επισκευής μηχανών θαλάσσης καθώς προσφέρουν τις υπηρεσίες τους χωρίς να καταβάλλουν ΦΠΑ, ασφαλιστικές εισφορές και άλλα έξοδα που έχουν τα νόμιμα καταστήματα.
Το θέμα αυτό έχει λάβει μεγάλες διαστάσεις και ο πρόεδρος του Πανελλήνιου Σωματείου Τεχνικών Μηχανών Θαλάσσης Μικρών Σκαφών Ηλίας Βουλγαράκης μιλώντας στην «ΗτΣ» τόνισε μεταξύ άλλων πως: « μετά από τόσα χρόνια δουλειάς και νοικοκυρέματος του κλάδου μας, σήμερα έχουμε να αντιμετωπίσουμε τον αθέμιτο ανταγωνισμό, ο οποίος προέρχεται από παρεχόμενες υπηρεσίες από «τεχνικούς» με μαύρη εργασία με αφορολόγητες παράνομες ενέργειες, με ανασφάλιστο προσωπικό, καταστρατηγώντας κάθε κανονισμό, διαδικασία και νόμο, στο όνομα της ανεπάρκειας ελέγχων, αδιαφορώντας για την ασφάλεια των πλόων ενός τόσο νευραλγικού τομέα στο περιβάλλον του τουρισμού, εκμεταλλευόμενοι την απώλεια θέσπισης πιστοποιητικού ετήσιας συντήρησης των κινητήρων θαλάσσης των μικρών σκαφών. Κρίνοντας από στατιστικά στοιχεία ότι υπάρχουν στον ελλαδικό χώρο περίπου εν ενεργεία 170.000 μικρά σκάφη και από αυτά μετά βίας εξυπηρετούνται από τα συνεργεία μας λιγότερα από 40.000, καταλαβαίνεται για το «όργιο» μαύρου χρήματος ανασφάλειας πλόων, κακουργηματική πράξη σε όλα του τα επίπεδα για το περιβάλλον και τον τουρισμό.».
Τα πάρκινγκ σκαφών είναι ιδιαίτερα γνωστά στη χώρα μας εξαιτίας του μεγάλου αριθμού τους αλλά και των υπηρεσιών ανέλκυσης και καθέλκυσης που προσφέρουν στους πελάτες τους. Όμως σύμφωνα με στελέχη της αγοράς όλα σχεδόν τα πάρκινγκ παρέχουν υπηρεσίες που θα έπρεπε να διενεργούν τα νόμιμα συνεργεία.
Αποδείξεις
Βέβαια όλα τα παραπάνω πραγματοποιούνται χωρίς αποδείξεις από ανασφάλιστους εργάτες (κυρίως μετανάστες) και χωρίς καμία διασφάλιση της ποιότητας των υπηρεσιών. Αποτέλεσμα των παραπάνω είναι τα πάρκινγκ σκαφών να έχουν μετεξελιχθεί σε συνεργεία, ηλεκτρολογεία, ναυπηγεία και ό,τι άλλο μπορεί να φανταστεί κανείς χωρίς καμία απολύτως πρόνοια για το περιβάλλον, ενώ παράλληλα η έλλειψη ελέγχων μειώνει στο ελάχιστο τα δημοσιονομικά έσοδα από έναν ολόκληρο κλάδο...
Η θέσπιση του καθεστώτος του περιοδικού ετήσιου ελέγχου με ιδιαίτερα χαμηλό κόστος μόλις 5 ευρώ, σύμφωνα με τον ΣΕΜΕΞ, αποτελεί τη λύση στο πρόβλημα καθώς τον έλεγχο θα μπορούν να το κάνουν μόνο οι νόμιμοι τεχνικοί χτυπώντας με αυτό τον τρόπο την μαύρη εργασία, αυξάνοντας τα έσοδα του κράτους και βέβαια μειώνοντας τα έξοδα του λιμανικού σώματος λόγω απασχόλησης των πλωτών για τη διάσωση ακυβέρνητων σκαφών.
Παρά τις εντολές των κυβερνητικών στελεχών για συνεχείς ελέγχους από το ΣΔΟΕ και το λιμενικό η έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού αλλά και των καυσίμων δεν επιτρέπουν κάτι τέτοιο. Οι επιτείδιοι το γνωρίζουν καλά αυτό και μάλιστα προσπαθούν με κάθε τρόπο να μάθουν αν τα σκάφη του λιμενικού στις περιοχές που κινούνται είναι σε λειτουργία ή είναι ακινητοποιημένα λόγω βλαβών ή ελλιπούς συντήρησης ώστε να μπορούν να κινηθούν ανέμελα στη θάλασσα με το σκάφος τους που τυπικά έχει τεθεί σε ακινησία!
Tεκμήρια
Τα κενά των νόμων
Μέχρι πρότινος οι επιτήδειοι μπορούσαν να «βαφτίσουν» τα υπερπολυτελή σκάφη τους τρεχαντήρια ή αγωνιστικά για να ξεφύγουν από τα υψηλά τεκμήρια διαβίωσης. Ωστόσο σύμφωνα με το σχέδιο νόμου για τον θαλάσσιο τουρισμό φαίνεται πως ανοίγει νέο «παράθυρο» ώστε να κυκλοφορούν τα σκάφη τους ως επαγγελματικά (ψαράδικα, καταδυτικά, κ.ά.) γλιτώνοντας εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ φόρων και βέβαια των υψηλών τεκμηρίων. Ειδικότερα στο νέο σχέδιο νόμου προβλέπεται η ενοποίηση του κλάδου Θαλάσσιου Τουρισμού σε κοινό θεσμικό πλαίσιο (από τα μικρά σκάφη μέχρι τις θαλαμηγούς και τα ημερόπλοια), απαλοιφή των διακρίσεων στη βάση «αυθαίρετων» κριτηρίων (μήκος, διάρκεια ναύλωσης και τύπος ναύλωσης), κοινή διαδικασία «έναρξης δραστηριότητας» ανεξαρτήτως του τύπου του σκάφους, αλλαγή του κριτηρίου επαγγελματικότητας (από την καταμέτρηση ημερών σε σύστημα υπολογισμού), μείωση της γραφειοκρατίας (με την κατάργηση αναθεωρήσεων), επέκταση των τρόπων ναύλωσης (από αποκλειστικά ολική και σε μερική και σε πακέτο με συνδυασμό πολλών τρόπων), δημιουργία ολοκληρωμένου και ενιαίου μητρώου σκαφών αναψυχής για την παρακολούθηση του κλάδου και την εκπόνηση στρατηγικών μέτρων ή κινήτρων και παροχή δυνατότητας ερασιτεχνικής αλιείας από τα σκάφη αναψυχής.
Σάββατο 16 Ιουνίου 2012
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου