Στην τελική ευθεία έχουν εισέλθει οι ιδιωτικοποιήσεις στη Βόρεια Ελλάδα, καθώς η πρώτη μεγάλη από αυτές, η πώληση της ΕΥΑΘ, αναμένεται πως θα συντελεστεί μέχρι το τέλος του έτους, ενώ έπεται η δρομολόγηση της διαδικασίας παραχώρησης στον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης, αλλά και η αξιοποίηση της Εγνατίας Οδού.
Στην ΕΥΑΘ η διαδικασία πώλησης του πλειοψηφικού μετοχικού πακέτου της εισηγμένης είναι σε πλήρη εξέλιξη, στην Εγνατία Οδό έχει ξεκαθαρίσει σε μεγάλο βαθμό ποιο θα είναι το τελικό αντικείμενο της ιδιωτικοποίησης, αλλά στον ΟΛΘ ακόμη δεν έχει αποσαφηνιστεί πλήρως το μοντέλο αξιοποίησης.
Οι εξελίξεις ανά περίπτωση είναι οι ακόλουθες:
ΕΥΑΘ
Οι δεσμευτικές οικονομικές προσφορές από τις δύο κοινοπραξίες, οι οποίες έχουν περάσει στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού για την πώληση της εταιρείας, εκτιμάται πως θα κατατεθούν μέχρι τον Νοέμβριο.
Επανεκκίνηση στη Β. Ελλάδα με τρεις αποκρατικοποιήσεις
Μέχρι τότε θα έχει ολοκληρωθεί ο έλεγχος της ΕΥΑΘ από τις ενδιαφερόμενες κοινοπραξίες και ανεξάρτητος αποτιμητής θα έχει περατώσει την αποτίμηση της επιχείρησης.
Τα αποθεματικά της ΕΥΑΘ μέχρι την ολοκλήρωση του διαγωνισμού αναμένεται, σύμφωνα και με τη διοίκηση της, να έχουν φτάσει τα 30-40 εκατ. ευρώ.
Εντός των επόμενων ετών η εταιρεία, κατά τη διοίκησή της, μπορεί να υλοποιήσει ένα επενδυτικό πρόγραμμα της τάξης των 100 εκατ. ευρώ χωρίς να υπάρξουν ιδιαίτερες αυξήσεις στην τιμή του νερού.
Για τις παρεμβάσεις στα δίκτυα ύδρευσης-αποχέτευσης στη Θεσσαλονίκη, απαραίτητος είναι ο διπλασιασμός της δυναμικότητας του διυλιστηρίου ύδατος της πόλης, ενώ η ΕΥΑΘ θα αναλάβει βραχυπρόθεσμα και τις επενδύσεις, οι οποίες θα απαιτηθούν για την επέκταση του δικτύου της στα ανατολικά προάστια της Θεσσαλονίκης.
Από την πλευρά του ΤΑΙΠΕΔ, που είναι ο μεγαλομέτοχος της ΕΥΑΘ, έχει γίνει σαφές ότι δεν ιδιωτικοποιείται το νερό αλλά οι υπηρεσίες τιμολόγησης, συντήρησης και επέκτασης του δικτύου, καθώς και είσπραξης.
Παράλληλα, έχουν δοθεί διαβεβαιώσεις πως μετά από την ιδιωτικοποίηση της ΕΥΑΘ θα μειωθούν οι τιμές του νερού, οι οποίες θα παραμείνουν σταθερές για τουλάχιστον μια πενταετία.
ΟΛΘ
Την εναρμόνιση του καταστατικού του ΟΛΘ με τη νομοθεσία, η οποία κατήργησε την κατ΄ ελάχιστον συμμετοχή του Δημοσίου στις ΔΕΚΟ με ποσοστό 51%, πέτυχε το ΤΑΙΠΕΔ, που είναι ο μεγαλομέτοχος του λιμένα Θεσσαλονίκης. Στην περίπτωση του ΟΛΘ οι ουσιαστικές εξελίξεις θα δρομολογηθούν αμέσως μόλις το ΤΑΙΠΕΔ ανακοινώσει πώς θα προχωρήσει επακριβώς η αξιοποίηση. Οι φορείς της πόλης, αλλά και οι τοπικές πολιτικές δυνάμεις, οι οποίες συμμετέχουν στην κυβέρνηση, έχουν ταχθεί υπέρ της παραχώρησης επιμέρους υποδομών του ΟΛΘ σε ιδιώτη και αντιτίθενται στη λογική της πώλησης του 51% του ΟΛΘ σε στρατηγικό επενδυτή, ο οποίος και θα μπορεί μετά να διαχειριστεί το σύνολο των λιμενικών υποδομών.
Την ανάγκη ταχείας εισόδου διεθνώς αξιόπιστων στρατηγικών επενδυτών στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, ιδανικά με παραχώρηση συγκεκριμένων λιμενικών δραστηριοτήτων σε συγκεκριμένους παραχωρησιούχους και χωρίς να χαθεί άλλος χρόνος, επισήμαναν πρόσφατα οι διοικήσεις τόσο του Συνδέσμου Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος (ΣΒΒΕ) όσο και του δήμου Θεσσαλονίκης.
Οι βιομήχανοι και ο δήμος συμφώνησαν πως καθοριστικό γεγονός για την επανεκκίνηση της ανάπτυξης στη Θεσσαλονίκη είναι η έλευση διεθνώς αξιόπιστων, στο αντικείμενο της δραστηριότητάς τους, στρατηγικών επενδυτών, στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης και ειδικότερα στις δραστηριότητες των εμπορευματοκιβωτίων, του χύδην φορτίου και των κρουαζιερόπλοιων.
Ο ΟΛΘ καταγράφει ανθηρή οικονομική πορεία, έχοντας 102 εκατ. ευρώ σε ταμειακά διαθέσιμα με μηδενικό δανεισμό.
Στο πεδίο της κρουαζιέρας, οι επιβάτες που θα προσεγγίσουν φέτος τη Θεσσαλονίκη θα είναι 18.000-20.000 (διπλασιασμός σε σχέση με πέρσι), ενώ μία εταιρεία κρουαζιερόπλοιων θα πραγματοποιήσει φέτος και πέντε διανυκτερεύσεις στο λιμάνι.
Εγνατία Οδός
Η προκήρυξη του διαγωνισμού για την 30ετή παραχώρηση του οδικού άξονα είναι στις άμεσες προτεραιότητες του ΤΑΙΠΕΔ για το επόμενο χρονικό διάστημα. Οι ιδιώτες θα αναλάβουν τόσο την εκμετάλλευση των διοδίων της Εγνατίας όσο και των κάθετων οδικών αξόνων που ξεκινούν από τους ανισόπεδους κόμβους Καστοριάς, Κορομηλιάς, Ιεροπηγής και Λαγκαδά / Σερρών, καθώς και τα τμήματα που τη συνδέουν με τους μεθοριακούς σταθμούς. Πριν από λίγες ημέρες παραδόθηκε στην κυκλοφορία ο ανισόπεδος κόμβος Ασσήρου του κάθετου άξονα της Εγνατίας Οδού «Δερβένι - Σέρρες - Προμαχώνας», ο οποίος συνδέει την Εγνατία Οδό με την παλιά Εθνική Οδό Θεσσαλονίκης Σερρών και με την τοπική οδό Ασσήρου - Λαγκαδά. Ακόμη, προχωρεί το έργο στο βόρειο τμήμα του κάθετου άξονα της Εγνατίας Οδού Θεσσαλονίκη - Σέρρες - Προμαχώνας.
Το χρονοδιάγραμμα πώλησης του «Αστέρα»
Ο Αστέρας θα αποτελέσει την πρώτη μη τραπεζική δραστηριότητα στην πώληση της οποίας θα προχωρήσει η Εθνική Τράπεζα. Στις 5-6 Σεπτεμβρίου αναμένεται να δημοσιοποιηθεί το master zoning plan, το οποίο θα προσδιορίζει με τρόπο απόλυτο τις χρήσεις, τα τετραγωνικά και τις δυνατότητες δόμησης με βάση το νέο πολεοδομικό σχέδιο της περιοχής. Σε αυτό το σχέδιο θα βασιστούν οι 13 υποψήφιοι που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον προκειμένου να δώσουν δεσμευτικές πλέον προσφορές. Αυτό αναμένεται να γίνει μέχρι τις 21 Οκτωβρίου. Σύμφωνα με εκτιμήσεις. δεσμευτικές προσφορές είναι πιθανόν να μην καταθέσουν και οι 13 ενδιαφερόμενοι. Οι χρήσεις για τις οποίες ενδιαφέρεται καθένας από τους παραπάνω ομίλους -πρόκειται για funds αραβικά, κινεζικά, εταιρείες property operators κ.λπ.- είναι αρκετά διαφορετικές, έτσι αναμένεται και η διαφοροποίηση των προσφορών. Εκτίμηση για το τίμημα δεν υπάρχει, ωστόσο θα πρέπει να σημειωθεί πως η χρηματιστηριακή αποτίμηση του Αστέρα είναι της τάξεως των 200 εκατ. ευρώ. Ο Αστέρας φέτος αναμένεται να κάνει brake even μετά τον περιορισμό του λειτουργικού κόστους και τη διαφοροποίηση στον τρόπο λειτουργίας των νέων συμβάσεων που διενεργήθηκαν.
Μετά την κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών το θέμα θα περάσει από το Συμβούλιο της Επικρατείας και σύμφωνα με εκτιμήσεις η πώλησή του αναμένεται έχει ολοκληρωθεί τον Μάρτιο. Αντιθέτως η FinansBank, λόγω των προβλημάτων που υπάρχουν στην ευρύτερη περιοχή και η οποία δυσκολεύει στην παρούσα φάση να πετύχει η Εθνική την αποτίμηση που επιθυμεί, ίσως να πάει σε έναν δεύτερο χρόνο. Κύκλοι της αγοράς επισημαίνουν πως και η τρόικα δεν επιθυμεί σε καμία των περιπτώσεων να υπάρξει μία βιαστική πώληση ποσοστού της τουρκικής τράπεζας και να «χαθούν» κεφάλαια τα οποία θα μπορούσε να αντλήσει η τράπεζα λίγο αργότερα.
Δευτέρα 2 Σεπτεμβρίου 2013
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου