Μέσα στον Νοέμβριο αναμένεται να προκηρυχθούν οι διαγωνισμοί για την ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας μέσω πακέτων ΣΔΙΤ.
Πριν από την προκήρυξη θα ανακοινωθεί από τον υπουργό Ανάπτυξης Κ. Χατζηδάκη το σχέδιο Εθνικής Πολιτικής Αεροδρομίων το οποίο προβλέπει ιδιωτικοποίηση των μεγάλων αεροδρομίων μέσα από πέντε ή έξι ΣΔΙΤ καθώς και τη διατήρηση του δημόσιου χαρακτήρα των πολύ μικρών αεροδρομίων της χώρας..
Εντολή της κυβέρνησης προς το Ταμείο Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) είναι η διαδικασία ιδιωτικοποίησης να υλοποιηθεί σύντομα και για το λόγο αυτό έχουν ήδη ξεκινήσει οι διαδικασίες ώστε τον Νοέμβριο να βγουν στο «αέρα» οι προκηρύξεις.
Το κλιμάκιο των πιστωτών της χώρας έχει ήδη ζητήσει την επίσπευση των αποκρατικοποιήσεων των περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας και την άμεση κατάρτιση και κατάθεση σχετικού σχεδίου δράσης στις Βρυξέλλες. Το προσχέδιο που έχουν εκπονήσει για λογαριασμό του Ταμείου Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου οι σύμβουλοι της κυβέρνησης «Γραφείο Δοξιάδη-Αlanna Consulting Group - Lufthansa Con-sulting» βρίσκεται ήδη στα χέρια του υπουργού Ανάπτυξης Κ. Χατζηδάκη ο οποίος και θα κληθεί στο αμέσως επόμενο διάστημα να το ανακοινώσει. Με βάση αυτό το σχέδιο αναμένεται να γίνουν 5 - 6 διαγωνισμοί ΣΔΙΤ, με στόχο να ιδρυθούν αντίστοιχοι φορείς εκμετάλλευσης με συμμετοχή ιδιωτών.
Στόχος είναι τα αεροδρόμια να μετατραπούν σε κέντρα ανάπτυξης εμπορίου αλλά και ψυχαγωγίας δίνοντας νέα πνοή στις πόλεις που βρίσκονται. Το παράδειγμα του Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών αν και αποδείχθηκε αρκετά «ακριβό» θα αποτελέσει το «πρότυπο» για την είσοδο ιδιωτικών κεφαλαίων και στα περιφερειακά αεροδρόμια.
Το σχέδιο προτείνει την παραχώρηση των αερολιμένων για διάστημα τουλάχιστον 50 χρόνων με στόχο να αποφευχθούν τα υψηλά τέλη αεροδρομίου όπως έγινε στην περίπτωση του «Ελευθέριος Βενιζέλος» όπου συζητείται ήδη επέκταση της σύμβασης προκειμένου να μειωθούν και τα τέλη με στόχο να «προσελκύσει» νέες αεροπορικές εταιρείες αλλά και επιβάτες μιας και τα υψηλά τέλη μετακυλίονται στα εισιτήρια.
Διαχωρισμός
Η αρχική πρόβλεψη είναι να διαχωριστούν γεωγραφικά τα αεροδρόμια.
Στο πλαίσιο αυτό και για να γίνουν τα αεροδρόμια πιο ελκυστικά στους ιδιώτες η κυβέρνηση εξετάζει την προκήρυξη έργων - παρεμβάσεων για αύξηση της εναέριας κυκλοφορίας και ανακατασκευής των αεροδρομίων συνολικού κόστους περίπου 1,6 δισ. ευρώ που θα ξεκινήσουν από το 2013.
Τα αεροδρόμια της Ρόδου, της Κω, του Ηρακλείου, της Θεσσαλονίκης, της Κέρκυρας και των Χανίων χαρακτηρίζονται αυτάρκη από την έκθεση μια και διακινούν περισσότερο από ένα εκατ. επιβάτες το χρόνο και ενδεχομένως μπορούν να ιδιωτικοποιηθούν από μόνα τους. Για τα μικρά αεροδρόμια, μεταξύ των οποίων του Καστελόριζου, της Κάσου και της Αστυπάλαιας, τονίζεται ότι εξαιτίας του μικρού επενδυτικού ενδιαφέροντος που παρουσιάζουν μπορούν να παραμείνουν δημόσιες υπηρεσίες. Δεν είναι τυχαίο ότι ο υπουργός Κ. Χατζηδάκης ανέφερε πρόσφατα ότι το ΤΑΙΠΕΔ αναζητά την καλύτερη φόρμουλα για την αξιοποίηση των 37 περιφερειακών αεροδρομίων σημειώνοντας: «Τα περιφερειακά αεροδρόμια δεν πρέπει να είναι απλώς πίστες προσγείωσης και απογείωσης, αλλά μικροί, τοπικοί πόλοι ανάπτυξης» και πρόσθεσε πως «το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων και αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας θα αποτελέσει σημαντικό εργαλείο αναπτυξιακής πολιτικής. Δεν είναι μόνο το ταμειακό όφελος. Είναι κυρίως το μήνυμα που στέλνει η Ελλάδα για την προσέλκυση κεφαλαίων και επενδύσεων».
Ενδιαφέρον
Ο γαλλικός κατασκευαστικός ομίλος Vinci έχει εκφράσει επανειλημμένως το έντονο ενδιαφέρον του για τα ελληνικά αεροδρόμια. Δεν είναι τυχαίο ότι ο διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου Xavier Huillard σε δηλώσεις του στο Reuters την προηγούμενη εβδομάδα σημείωσε ότι «ένας μεγάλος αριθμός ευρωπαϊκών χωρών θα πρέπει να επιταχύνει το πρόγραμμα ιδιωτικοποίησης των αεροδρομίων του» και κατέταξε μεταξύ των επικρατέστερων χωρών την Ελλάδα, την Πορτογαλία και την Ισπανία, δηλαδή τις τρεις ευρωπαϊκές χώρες που αντιμετωπίζουν τα σοβαρότερα οικονομικά προβλήματα.
Η Vinci την επόμενη διετία αναμένει επενδυτικές ευκαιρίες για την εξαγορά αεροδρομίων, με βάση το μοντέλο των συμβάσεων παραχώρησης με τον κ. Huillard να θεωρεί ότι οι ευκαιρίες αυτές θα προκύψουν λόγω της αποχώρησης διάφορων σχημάτων από τον αεροπορικό κλάδο και τον τομέα της διαχείρισης αεροδρομίων. Υπενθυμίζεται ότι η Vinci είχε μετάσχει, πριν από ένα περίπου χρόνο, σε διαπραγματεύσεις με τη Hochtief για την εξαγορά όλων των αεροδρομίων στα οποία μετέχει η Hochtief Airports, μεταξύ αυτών και του αεροδρομίου της Αθήνας.
Οι διαπραγματεύσεις είχαν αποβεί άκαρπες αφού η Hochtief υπαναχώρησε αναστέλλοντας τη διαδικασία, βλέποντας ότι δεν ήταν εφικτή η επιδίωξη για έσοδα της τάξης του 1,6 δισ. ευρώ. Στις διαπραγματεύσεις για την περίπτωση του αεροδρομίου της ελληνικής πρωτεύουσας εκτός της Vinci είχε μετάσχει και η κινεζική εταιρεία HNA. Ο γαλλικός κατασκευαστικός Όμιλος συμμετείχε, επίσης, στη δημόσια διαβούλευση για το νέο αεροδρόμιο στο Ηράκλειο της Κρήτης. Στην περίπτωση αυτή ο προκηρυχθείς διαγωνισμός κατέστη άγονος αφού δεν υπήρξαν προσφορές από τις εταιρείες που μετείχαν στη διαβούλευση.
Ομάδες
Η διοίκηση του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων προχώρησε και σε ένα πρώτο «πακετάρισμα» περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας που πρόκειται να παραχωρηθούν.
Προκήρυξε διαγωνισμό για μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων από τη λειτουργία των αεροδρομίων από τις οποίες προκύπτει πως έχουν δημιουργηθεί τρεις ομάδες:
Στην πρώτη εντάσσονται τα αεροδρόμια Κέρκυρας, Μυκόνου και Ιωαννίνων.
Στη δεύτερη τα αεροδρόμια Ακτίου Πρέβεζας, Καρπάθου, Ικαρίας και Χανίων.
Στην τρίτη τα αεροδρόμια Μυτιλήνης, Ρόδου και Χίου.
Παράλληλα ξεκίνησε η καταγραφή στοιχείων των αεροδρομίων που είναι προς ιδιωτικοποίηση.
Δευτέρα 1 Οκτωβρίου 2012
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου