Μεγάλο «κούρεμα» και ταυτόχρονα εξορθολογισμό των κρατικών δαπανών εισηγείται το Ελεγκτικό Συνέδριο, σε μία προσπάθεια να περιοριστεί το φαινόμενο της κακοδιαχείρισης και διασπάθισης του δημόσιου χρήματος που επαναλαμβάνεται μονότονα σε κάθε ετήσια έκθεση, χωρίς να έχει βρεθεί μέχρι τώρα η κατάλληλη θεραπεία του μόνιμα ασθενούς ευρύτερου δημόσιου τομέα.
Πρόσφατα, το ανώτατο δημοσιονομικό δικαστήριο υπέβαλε στη Βουλή την ετήσια έκθεση για το οικονομικό έτος 2010 (και τη «διαδήλωση» με τον ισολογισμό - απολογισμό της προηγούμενης χρονιάς) και παρά τη βελτίωση κάποιων οικονομικών μεγεθών και προβλημάτων, εντοπίστηκαν για ακόμα μια φορά μεγάλες και επαναλαμβανόμενες σπατάλες, παράνομες προμήθειες και πρακτικές σε σωρεία κεντρικών υπηρεσιών, φορέων και οργανισμών που εποπτεύονται από το κράτος.
Ωστόσο, το Ελεγκτικό Συνέδριο (ΕΣ) δεν περιορίζεται στην αναλυτική περιγραφή των κρουσμάτων διασπάθισης δημόσιου χρήματος και στις ενέργειές του με τις οποίες αποτράπηκε η πληρωμή παράνομων δαπανών ύψους εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, αλλά εμπλουτίζει την έκθεσή του με καίρια σχόλια και παρατηρήσεις για τις παθογένειες της δημόσιας διοίκησης και την αφαίμαξη των κρατικών ταμείων. Ταυτόχρονα, όμως, εισηγείται προς την κυβέρνηση και τη Βουλή σειρά μέτρων (νομοθετικών και μη) για να υπάρξει μικρότερη σπάταλη και να δουλέψει καλύτερα η κρατική μηχανή.
«ΚΟΥΡΕΜΑ» ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΕΩΝ
Ετσι το Ε.Σ. προτείνει «κούρεμα» στις επιχορηγήσεις διαφόρων φορέων, μείωση συμβούλων και συνεργατών για υπουργούς, δημάρχους κ.λπ. αλλά και μείωση αντιδημάρχων, δημοτικών συμβούλων κ.λπ, εξορθολογισμένους ελέγχους και περιορισμούς στις νοσηλευτικές προμήθειες, ζητά να μπει τέλος στο «πάρτι» των κάθε είδους εκδηλώσεων, γευμάτων, δώρων, δημοσίων σχέσεων, να καταγραφεί και αξιοποιηθεί η ακίνητη περιουσία του Δημοσίου με στέγαση δικών του υπηρεσιών και ενοικίασή της σε ιδιώτες κ.λπ.
Στην έκθεση που έχει υποβάλει ο πρόεδρος του ανωτάτου δικαστηρίου Ιω. Καραβοκύρης, πέρα από τις «μαύρες τρύπες» που εντοπίζει ο έλεγχος των κρατικών δαπανών, το ΕΣ ζητά καταρχήν να του επιτραπεί να εκφέρει γνώμη (πριν από την ψήφισή τους) για όλα τα νομοσχέδια και ρυθμίσεις που έχουν δημοσιονομικό χαρακτήρα, όπως ακριβώς γίνεται με τα συνταξιοδοτικά. Παράλληλα εντοπίζει προβλήματα σε όλο τον δημόσιο τομέα και εισηγείται:
Να περιοριστούν οι θέσεις των ειδικών συμβούλων και συνεργατών των υπουργών, γενικών γραμματέων, δημάρχων κ.λπ. γιατί το έργο τους μπορεί να εκτελεστεί από προσωπικό των αντίστοιχων υπηρεσιών, αφού νέες γενιές υπαλλήλων διαθέτουν αυξημένα προσόντα, ενώ αρκετοί προέρχονται από την Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης.
Να καταγραφούν τα πάγια περιουσιακά στοιχεία, όπως τα ακίνητα των υπηρεσιών του Δημοσίου, των ΝΠΔΔ, ΝΠΙΔ, ΟΤΑ, για να εξυπηρετηθούν οι ανάγκες στέγασης των υπηρεσιών και να αποφευχθεί η πολυδάπανη καταβολή μισθωμάτων. Σε περίπτωση ακαταλληλότητας για στέγαση να γίνει επισκευή και εκμίσθωση των ακινήτων, ώστε με την είσπραξη ενοικίων να επέρχεται απόσβεση μέρους των δαπανών για μισθώματα.
Να περισταλούν οι επιχορηγήσεις πολλών ΝΠΙΔ (σωματείων, συλλόγων κ.λπ.) από τον προϋπολογισμό του κράτους, των ΝΠΔΔ και ΟΤΑ που δίνουν σημαντικά ποσά που εκφεύγουν του προληπτικού ελέγχου του Ε.Σ. Ενόψει της υπάρχουσας οικονομικής συγκυρίας, το θεσμικό πλαίσιο των επιχορηγήσεων χρειάζεται προσαρμογή σε νέους αυστηρότερους δημοσιονομικούς κανόνες, με περιορισμό των νομικών προσώπων που επιχορηγούνται και των ποσών που εκταμιεύονται.
Πολύ υψηλές είναι οι δαπάνες για την τεχνική υποστήριξη - συντήρηση των ηλεκτρονικών υπολογιστών του ευρύτερου δημόσιου τομέα, γιατί δίνονται συνήθως με απευθείας αναθέσεις σε εταιρείες που εγκατέστησαν τα προγράμματα με την αιτιολογία ότι μόνο αυτές έχουν την τεχνογνωσία και δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας. Με δεδομένο ότι οι αρχικές συμβάσεις δεν επιτρέπουν την παραχώρηση δικαιώματος πρόσβασης σε τρίτους, το ΕΣ ζητά διαπραγμάτευση για ευμενέστερες οικονομικές προϋποθέσεις στις συμβάσεις συντήρησης.
Να επανεξεταστεί το καθεστώς παροχής κινητών τηλεφώνων στους δημόσιους φορείς, με περιορισμό προσώπων που δικαιούνται δωρεάν κινητό και δωρεάν χρόνο ομιλίας, για να σταματήσει η επιβάρυνση των φορέων με τεράστια κονδύλια.
Να περιοριστούν οι δαπάνες για δημόσιες σχέσεις, εκδηλώσεις κ.λπ. που βαρύνουν σημαντικά τους προϋπολογισμούς και να περισταλούν οι πολύ αυξημένες τα τελευταία χρόνια δαπάνες για ταχυμεταφορές. Για να χρησιμοποιηθούν από κρατικούς φορείς, θα πρέπει να πιστοποιείται με ειδικά αιτιολογημένη απόφαση των αρμοδίων οργάνων ότι υπάρχει επείγουσα ανάγκη.
Παρά την πρόοδο στις δαπάνες σε προμήθειες φαρμακευτικών, ιατρικών και λοιπών αναλώσιμων υλικών, είναι ανάγκη να γίνουν μεγαλύτερες μειώσεις. Οι διοικητές των νοσοκομείων οφείλουν να βρουν τρόπο παρακολούθησης των υλικών, ώστε να διατίθενται μόνο τα αναγκαία για τους ασθενείς και τις νοσηλευτικές μονάδες, δημιουργώντας επιτροπές παρακολούθησης των υλικών και ορίζοντας υπολόγους (τους προϊσταμένους νοσηλευτικών μονάδων) για τη διαχείριση και χρήση, ώστε να αποφεύγονται καταχρήσεις και σπατάλες.
Πρέπει να κωδικοποιηθεί το νομοθετικό πλαίσιο για το ΕΣΥ ενόψει της πανσπερμίας διατάξεων για να διευκολυνθεί ο έλεγχος των νοσηλευτικών δαπανών. Κωδικοποίηση χρειάζεται και η νομοθεσία και νομολογία για την πολυθεσία, για να διευκολυνθεί και περαιωθεί ταχύτερα ο έλεγχος νομιμότητας.
Να θεσπιστεί νέος κανονισμός προμηθειών των ΟΤΑ που να εφαρμόζεται απαρέγκλιτα σε όλες τις προμήθειες, γιατί σήμερα υπάρχουν διάσπαρτες και αλληλοκαλυπτόμενες διατάξεις που δυσχεραίνουν τον έλεγχο.
Να περιοριστούν τα έξοδα των ΟΤΑ για εθνικές, θρησκευτικές, τοπικές εκδηλώσεις, δημόσιες σχέσεις με πρόβλεψη ανώτατου ορίου δαπάνης ανάλογα με τον πληθυσμό του δήμου, ώστε να αποφεύγονται υπερβολικές δαπάνες σε γεύματα, καλλιτεχνικά συγκροτήματα, δώρα κ.λπ. ιδίως σε μικρούς δήμους με περιορισμένες οικονομικές δυνατότητες.
Να μειωθεί ο αριθμός αντιδημάρχων και δημοτικών συμβούλων για να μειωθεί το κόστος αποζημίωσής τους σε κάθε δήμο.
Να περισταλούν οι επιχορηγήσεις των ΟΤΑ σε πολιτιστικούς, αθλητικούς συλλόγους κ.λπ. από το 1,5% των προϋπολογισθέντων εσόδων του δήμου στο 1% ή 0,75% γιατί προκύπτουν ετησίως τεράστιες δαπάνες.
ΤΑ ΠΡΟΣΩΠΑ
Περιορισμός δαπανών
Να περιοριστούν οι δαπάνες ΟΤΑ σε α) αμοιβές δικηγόρων για γνωμοδοτήσεις επί θεμάτων που δεν απαιτούν εξειδικευμένες γνώσεις, β) αναθέσεις διαφόρων υπηρεσιών σε τρίτους, ενώ ανάγονται στα καθήκοντα του προσωπικού των ΟΤΑ (π.χ. κλείσιμο οικονομικών καταστάσεων και ισολογισμού, μελέτες για βελτίωση των οικονομικών του δήμου, κ.λπ.), γ) αναθέσεις μικρών έργων (πλατείες, παιδικές χαρές κ.λπ.) σε ιδιώτες, ενώ μπορούν να γίνουν από τον δήμο με αυτοπροστασία.
Για τα ΝΠΔΔ το Ε.Σ. ζητά να σταματήσουν οι συνεχείς τροποποιήσεις των προϋπολογισμών, να συντάσσονται με βάση τις αρχές της ακρίβειας και ειλικρίνειας και να εγκρίνονται από την αρχή πριν να μπει το οικονομικό έτος, το αργότερο μέχρι τον Νοέμβριο και όχι τον Μάιο του τρέχοντος έτους (!), όπως συμβαίνει συχνά. Υποδεικνύει να περικόπτονται αμέσως δαπάνες που δεν προβλέπονται από τον νόμο, που δεν καλύπτουν λειτουργικές ανάγκες και να στέλνονται όλα τα στοιχεία έγκαιρα στο Ε.Σ. (χωρίς συνεχή αλληλογραφία για υπομνήσεις και χάσιμο πολύτιμου χρόνου) ώστε να μη δυσχεραίνεται ο έλεγχος με τη συνηθισμένη αποστολή στοιχείων κοντά στη λήξη της παράτασης του οικονομικού έτους...
Τέλος ζητά να θεσπιστούν αυστηρά κριτήρια στη δωρεάν σίτιση των φοιτητών, σημειώνοντας ότι οι προμηθευτές που κερδίζουν τον διαγωνισμό, χρεώνουν μερίδες για το σύνολο των δικαιουμένων και όχι για τον πραγματικό αριθμό των σιτιζομένων, που είναι πολύ μικρότερος. Γι' αυτό υποδεικνύεται να ακολουθείται χρέωση των πραγματικών ημερησίων γευμάτων (αντί του συνόλου των δικαιουμένων) για να περιοριστούν σημαντικές δαπάνες.
Παρασκευή 3 Μαΐου 2013
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου