Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου 2014

Η πρόταση της ΝΔ για την αναθεώρηση του Συντάγματος

«Η πρότασή μας συνιστά την αφετηρία της τέταρτης αναθεώρησης του Συντάγματος. Και θα ολοκληρωθεί με χρονικό ορίζοντα την όλη διάρκεια της τρέχουσας κοινοβουλευτικής περιόδου, κατά πλήρη σεβασμό των διατάξεων του άρθρου 110 του Συντάγματος, όπως, άλλωστε, συνέβη και με τις τρεις προηγούμενες αναθεωρήσεις», αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση της πρότασης της ΝΔ για την Αναθεώρηση του Συντάγματος.




Η πρόταση, που οριστικοποιήθηκε κατά τη συνεδρίαση της Επιτροπής της ΝΔ, ίσως κατατεθεί και αύριο στην Ολομέλεια, καθώς ο πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς έδωσε εντολή να ξεκινήσει σήμερα κιόλας η συλλογή των απαιτούμενων υπογραφών.

Όπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση, εκείνο που διαφοροποιεί αυτή την πρόταση από τις προηγούμενες, είναι, κατά κύριο λόγο, «το γεγονός ότι συντελείται στο τέλος της βαθειάς κοινωνικής και οικονομικής κρίσης που έπληξε τη χώρα μας μετά το 2009 και η οποία είχε, δυστυχώς, αρνητική επιρροή και στους θεσμούς που οργάνωσε το Σύνταγμα».

Ειδικά για τις αρνητικές επιπτώσεις της κρίσης επισημαίνεται ειδικότερα ότι «η βαθειά κοινωνική και οικονομική κρίση, η οποία, σημειωτέον, αφορά όχι μόνον την Ελλάδα αλλά όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση και, κυρίως, την Ευρωζώνη, καθιστά επιβεβλημένη την επέλευση εκείνων των αλλαγών στο κανονιστικό corpus του Συντάγματος, οι οποίες θα δρομολογήσουν την άμεση αντιμετώπιση των αρνητικών επιπτώσεών της, με προτεραιότητα το πεδίο του κοινωνικού κράτους δικαίου».

Στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος αναμένεται να βρεθεί το σκέλος των προτάσεων για τον εξορθολογισμό του τρόπου λειτουργίας της Εκτελεστικής Εξουσίας και ειδικότερα η πρόταση για την «αποκατάσταση του ρυθμιστικού ρόλου του Προέδρου της Δημοκρατίας κατά την άσκηση των αρμοδιοτήτων του, με παράλληλη αλλαγή του καθεστώτος εκλογής του, ώστε να διαθέτει την αναγκαία προς τούτο δημοκρατική νομιμοποίηση».

Υπενθυμίζεται ότι οι κυριότερες από τις προτάσεις αφορούν:

• Τη δυνατότητα ίδρυσης ιδιωτικών πανεπιστημίων, ιδρύματα δηλαδή μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα που θα λειτουργήσουν βάσει νόμου και στα οποία θα ασκεί εποπτικό ρόλο το υπουργείο Παιδείας.

• Την πρόβλεψη, το Ανώτατο Συνταγματικό Δικαστήριο να έχει την ευθύνη να διενεργεί στοιχειώδη έλεγχο, να ελέγχει τα καταστατικά των κομμάτων προκειμένου να αποφαίνεται αν η λειτουργία τους, συνάδει με τη λειτουργία του δημοκρατικού πολιτεύματος.

• Τη δυνατότητα εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας από τον λαό, αν αποβεί άκαρπη η τρίτη ψηφοφορία της Βουλής και δεν συγκεντρωθεί ο αριθμός των 180 ψήφων (σ.σ. παραμένει η πρόνοια για 200 ψήφους στις δύο πρώτες ψηφοφορίες και 180 στην τρίτη ψηφοφορία).

• Επαναφορά των αυξημένων αρμοδιοτήτων του Προέδρου της Δημοκρατίας, όπως είχε προβλεφθεί με το Σύνταγμα του 1975. Εξαίρεση θα αποτελεί η δυνατότητα να διαλύει τη Βουλή για δυσαρμονία.

• Ως προς το σκέλος της νομοθετικής λειτουργίας προτείνεται παροχή μεγαλύτερης δυνατότητας στον βουλευτή.

• Στο ζήτημα της βουλευτικής ασυλίας, προκρίνεται η κατάργηση της. Αν ο βουλευτής θεωρεί ότι ασκήθηκε δίωξη σε βάρος του για πολιτικούς λόγους, τότε ο ίδιος θα πρέπει να κάνει αίτηση προκειμένου η Βουλή να πάρει απόφαση αν πρέπει να υπάρξει άρση ή μη της ασυλίας του. Εκτιμάται ότι σε μια τέτοια περίπτωση ο βουλευτής θα πάρει το βάρος του αιτήματος του και θα πρέπει να αποδείξει ότι η δίωξή του είναι πολιτική.

• Ως προς την εκτελεστική εξουσία, προτείνεται 8ετής θητεία για τον πρωθυπουργό.

• Προτείνεται η κατάργηση του άρθρου 86 για την ευθύνη υπουργών και προτείνεται να μην παρεμβαίνει καθόλου η Βουλή εφόσον κάποιος διώκεται για αδίκημα κατά την άσκηση των καθηκόντων του. Σε κάθε περίπτωση παύει να ισχύει αποσβεστική προθεσμία. Για τη διεξαγωγή δίκης αποφαίνεται το δικαστικό συμβούλιο και στη συνέχεια δικάζει το ειδικό δικαστήριο.

• Πρόταση είναι να μην υπάρχουν περισσότερες από δύο θητείες για τα αιρετά περιφερειακά όργανα.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

 
website counter
friend finderplentyoffish.com