Πωλήσεις «πακέτο» δημοσίων εταιρειών και επάνοδο του σεναρίου μιας δημόσιας υπερ-τράπεζας εξετάζει τώρα το υπουργείο Οικονομικών το οποίο σχεδιάζει να ανοίξει όλα τα θέματα που άπτονται των αποκρατικοποιήσεων μέσα στο καλοκαίρι.
Τολμηρότερες από ό,τι αναμενόταν θα είναι κάποιες από τις αποκρατικοποιήσεις τις οποίες συμπεριέλαβε στο πρόγραμμα που ανακοίνωσε πριν από περίπου 15 ημέρες το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης.
ΕΥΔΑΠ ΕΥΔΑΠ (ΚΟ)">[EYDr.AT] Σχετικά άρθρα - ΕΥΑΘ
Συγκεκριμένα στελέχη του υπουργείου τα οποία σχεδιάζουν τις αποκρατικοποιήσεις μιλούν πλέον χωρίς ενδοιασμούς για την εκχώρηση του management σε ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ με κάποιες αλλαγές στους όρους του διαγωνισμού για την εταιρεία ύδρευσης της Θεσσαλονίκης. Με δεδομένο μάλιστα ότι υπάρχει ενδιαφέρον από την ίδια εταιρεία (τη Suez Environment) και για τις δύο εταιρείες οι ίδιες πηγές δεν απέκλειαν την πώληση πακέτου μετοχών μέχρι και το 49% για κάθε εταιρεία στον ίδιο πλειοδότη με το δημόσιο να έχει προηγουμένως θέσει αυστηρές προϋποθέσεις για την τροφοδοσία και την τιμολόγηση των παρερχομένων υδάτων.
ΔΕΠΑ
Δεύτερες σκέψεις υπάρχουν πλέον και για τη ΔΕΠΑ Ενώ δηλαδή αρχικά το σχέδιο προέβλεπε το διαχωρισμό από την επιχείρηση της ΔΕΣΦΑ, το θέμα μετά και τις επαφές που είχε το ΥΠΟΙΚ φαίνεται τώρα να αλλάζει. Με δεδομένο ότι το ενδιαφέρον των μεγάλων γαλλικών εταιρειών ( Gas de France Electricite de France ) αφορά στη συμμετοχή της ΔΕΠΑ στα μεγάλα διεθνή ενεργειακά έργα, κομμάτι που αφορά κυρίως τη ΔΕΣΦΑ, υπάρχει τώρα μια δεύτερη σκέψη σύμφωνα με την οποία η συμμετοχή του ιδιώτη να γίνει στην επιχείρηση με τη σημερινή της διοικητική δομή. Τούτο υπό την προϋπόθεση ότι το 51% της ΔΕΣΦΑ θα παραμείνει στον έλεγχο του ελληνικού δημοσίου, αφού ως γνωστό η θυγατρική αυτή της εταιρείας αερίου πρόκειται να παίξει ρόλο της ρυθμιστικής αρχής μετά την απελευθέρωση της αγοράς του αερίου.
Σε πρώτη φάση, πάντως, το υπουργείο Οικονομικών βρίσκεται σε διαπραγμάτευση με τη ΔΕΗ, προκειμένου να ξεκινήσει ή αποτιμηθεί το δικαίωμα προαίρεσης που διαθέτει η επιχείρηση ηλεκτρισμού για την εξαγορά του 30% της ΔΕΠΑ και να μπορεί η τελευταία να προσφερθεί καθαρή από αποζημιώσεις στους υποψήφιους επενδυτές.
ΟΣΕ
Επίσης, κορυφαία στελέχη του υπουργείου Οικονομικών αναμένουν το αργότερο μέσα στο πρώτο δεκαήμερο του Ιουλίου να παρουσιαστεί και το σχέδιο αναδιάρθρωσης του ΟΣΕ μέρος του οποίου θα είναι και η πώληση ποσοστού μέχρι και 49% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με εκχώρηση και του Management της εταιρείας.
Ωστόσο κρίσιμο θεωρείται και το στοίχημα της αναστροφής της δυναμικής του χρέους του οργανισμού το οποίο φτάνει σήμερα τα 10,5 δισ. ευρώ. Στελέχη του ΥΠΟΙΚ τόνιζαν ότι εξετάζονται τρόποι μέσα από την αξιοποίηση της τεράστιας ακίνητης περιουσίας του οργανισμού ώστε να μπορεί να εξυπηρετεί στο μεγαλύτερο μέρος τους τις υποχρεώσεις του χρέους του.
Οι ίδιες πηγές τονίζουν επίσης ότι η προσπάθεια αποκρατικοποίησης δεν εξαντλείται στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ αφού υπάρχουν σχέδια μετά το ξεκαθάρισμα των δρομολογίων και την περικοπή των προβληματικών να δοθούν άδειες για δρομολόγια στο δίκτυο του ΟΣΕ και από ιδιωτικές εταιρείες.
Το συγκεκριμένο project δεν αφορά βέβαια στη μεταφορά επιβατών, αλλά κυρίως στη μεταφορά εμπορευμάτων μετά τη διασύνδεση όλων των εμπορικών λιμανιών της Ελλάδας με το δίκτυο του σιδηροδρόμου.
Πρόσληψη συμβούλων
Παράλληλα με τις κινήσεις για τις πωλήσεις πακέτων μετοχών θα "τρέξουν" τις επόμενες μέρες και οι διαδικασίες για την πρόσληψη συμβούλων για το εκτεταμένο πρόγραμμα συμβάσεων παραχώρησης που έχει σχεδιάσει το υπουργείο Οικονομικών σε συνεργασία με το συναρμόδιο υπουργείο Υποδομών και Δικτύων.
Σύμφωνα με πληροφορίες σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να υπάρχει ένα χρηματοοικονομικός και ένας νομικός σύμβουλος του δημοσίου. Η έννοια του συμβούλου εμπεριέχει μεν μια αποδεδειγμένη εμπειρία σε ένα συγκεκριμένο αντικείμενο, αλλά δεν αποκλείει συνεργασίες με τις εγχώριες τράπεζες.
Ειδικότερα το ελληνικό δημόσιο ετοιμάζει να εκχωρήσει με μακροχρόνιες συμβάσεις παραχώρησης λιμάνια, αεροδρόμια, αλλά και ολοκληρωμένους οδικούς άξονες όπου με τις εξειδικευμένες μεγάλες ξένες τράπεζες θα συνεργαστούν και οι ελληνικές. Για παράδειγμα η HSBC και η Credit Acricole οι οποίες διαθέτουν διεθνή εμπειρία στη διαχείριση αεροδρομίων θα μπορούν να συμμετέχουν από μόνες τους ή σε συνεργασία με ελληνικές τράπεζες στη διεκδίκηση της θέσης κάποιων από τις θέσεις συμβούλων.
Στις μακροχρόνιες παραχωρήσεις περιλαμβάνει το ελληνικό δημόσιο και κάποια έτοιμα επιχειρησιακά σχέδια για τους εμπορευματικούς σταθμούς στο Θριάσιο και τη Θεσσαλονίκη, αλλά και αξιοποίηση της περιουσίας της ΕΤΑ μετά τη συγχώνευσή της με την ΚΕΔ.
Η ΑΤΕ με τους «δορυφόρους»
Την ίδια ώρα παρά το γεγονός ότι το ελληνικό δημόσιο δεν θέλει να ανοίξει τα χαρτιά του για το μέλλον των τραπεζών κρατικών επιχειρήσεων υποδεικνύει εμμέσως και διά στόματος του υπουργού Οικονομικών τις κινήσεις που θα πρέπει να γίνουν. Ο κ. Παπακωνσταντίνου μίλησε την περασμένη εβδομάδα στη γενική συνέλευση της ΕΕΤ μιλώντας και πάλι για κινήσεις που θα πρέπει να κάνει ο τραπεζικός χώρος.
Στελέχη του ΥΠΟΙΚ επανέφεραν από τη λήθη το σενάριο περί δημιουργίας της κρατικής υπερτράπεζας με "πυρήνα" την ΑΤΕ και «δορυφόρους» το ΤΤ και ίσως και το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, δύο δημοσίων πιστωτικών ιδρυμάτων τα οποία, ενώ διεξάγουν μια σειρά από τραπεζικές εργασίες δεν μπορούν να χαρακτηριστούν "τράπεζες" με την κλασική έννοια του όρου.
Σημείο αναφοράς όχι μόνο για τις κρατικού ενδιαφέροντος τράπεζες, αλλά για το σύνολο του χρηματοπιστωτικού συστήματος θα είναι η σύσταση και λειτουργία του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας το οποίο αναμένεται να αποκτήσει νομική μορφή μέχρι και τα τέλη Ιουλίου και φυσική μορφή μέχρι και τα τέλη του καλοκαιριού.
Δευτέρα 28 Ιουνίου 2010
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου